Dessverre er pels fortsatt en utbredt del av motebildet hos de store designerne denne sesongen også.
Store motehus som Fendi og Marni hadde mye pelsdetaljer ved sine fremvisninger, men det er spesielt kolleksjonen til Dolce & Gabbana som har fått flere til å se rødt. Blant annet bloggeren Veronica Lauritsen.
– Jeg trodde virkelig at vi var på vei mot et steg i riktig retning, hvor pels ikke lenger blir ansett som et luksusprodukt, men tydeligvis har vi ikke kommet noe lenger, skriver bloggeren i et innlegg.
Hos Dolce & Gabbanas kolleksjon var det dyr i fokus, i form av dyreprint, døde dyr og levende hunder på catwalken. Ett av plaggene som skapte mest reaksjon, var deres dressjakke og kåpe med Hellig Birma-print, etterfulgt av en veske med trykket «I love my cat» og en stor minkpels.
Dyrebeskyttelsen Norge synes det er trist å se at flere av de store motehusene fortsatt tviholder på bruken av pels i sine kolleksjoner. Dette er designere med en stor tilhengerskare, og det er visninger fra moteukene som ofte setter standarden for hvordan motebildet blir i løpet av året.
Stadig flere designere velger likevel å snu ryggen til pelsbruken. Designere som Tommy Hilfiger, Hugo Boss, Calvin Klein og Ralph Lauren, har innsett at de ikke ønsker å bruke luksusprodukter som stammer fra en industri hvor rovdyr må tilbringe hele sitt liv innelåst i små nettingbur. Senest i fjor, gikk en av de største motehusene, Armani ut i en pressemelding hvor de fortalte at de også slutter med pelsbruken og kommer til å gå for mer dyrevennlige alternativer fra nå av.
The post Fortsatt mye pels hos motehusene appeared first on Dyrebeskyttelsen.