Forum for helse og sykdom - risikabelt?
Moderatorer: lille pote, TC
5 innlegg
• Side 1 av 1
Forum for helse og sykdom - risikabelt?
Leser spørsmål og svar som blir lagt ut her, og får inntrykk av at enkelte fora, slik som Helse og Sykdom, ikke bør være her? Det er lett å svare feil, selv på generelle spørsmål, men sånn er det ikke bare med tanke på helse. Man kan like gjerne svare feil på adferd og trening. Bør man utelukke muligheten til å spørre om sykdom/helse, adferd/trening? At folk heller får opp en rubrikk med ''Kontakt dyrlegen eller en adferdstrener som er utdannet innen denne type ting''. Jeg pleier selv å spørre om sykdom og trening på ulike fora, og setter pris på alle svar som får meg til å tenke videre, men skjønner likevel at andre ikke liker dette. Ikke kan man vurdere en sykdom via en dataskjerm, ei heller kan man vurdere adferdsproblemer.
-

TC - Superskravler

Re: Forum - for mange?
Er litt enig med deg.
Man burde se på diskusjonsforumer som et suplement! Og ta ting med en klype salt. Det kan være lurt å søke svar flere steder.
Personlig ville jeg brukt forumer til tips og råd. Er jeg i det minste tvil om dyra mine er syke så oppsøker jeg dyrlege. Jeg stoler aldri blindt på et råd som blir gitt.
Man burde se på diskusjonsforumer som et suplement! Og ta ting med en klype salt. Det kan være lurt å søke svar flere steder.
Personlig ville jeg brukt forumer til tips og råd. Er jeg i det minste tvil om dyra mine er syke så oppsøker jeg dyrlege. Jeg stoler aldri blindt på et råd som blir gitt.
Camilla 
-

camrus - Gammel traver

Hei
Jeg er helt enig med camrus, men en annen ting er jo at om en har hatt et sykt dyr og kontaktet veterinær, går det an å fortelle hvilken sykdom eller hva som var i veien med dyret og hva veterinæren anbefalte, ikke for at andre skal ta kopi av dette, men det kan være godt å ha noen å fortelle dette til.
Det kan jo være at dyret har begynt å hoste, har eieren fått vite av veterinæren at det er kennelhoste, vil veterinæren fortelle at kennelhoste er en smittsom sykdom "dråpesmitte" og at dyret må holdes borte fra andre dyr.
Dette var et eksempel, jeg mener med dette at en kan skrive om hvilke råd/formaninger veterinæren har gitt i forbindelse med forskjellige sykdommen.
Ikke at dette kan brukes som råd og tips, men en opplysning, spesielt om det er noe som er smittsomt.
Personlig kontakter jeg alltid veterinæren når det er noe med mine hunder.
Er også enig med det som TC skriver.
Jeg er helt enig med camrus, men en annen ting er jo at om en har hatt et sykt dyr og kontaktet veterinær, går det an å fortelle hvilken sykdom eller hva som var i veien med dyret og hva veterinæren anbefalte, ikke for at andre skal ta kopi av dette, men det kan være godt å ha noen å fortelle dette til.
Det kan jo være at dyret har begynt å hoste, har eieren fått vite av veterinæren at det er kennelhoste, vil veterinæren fortelle at kennelhoste er en smittsom sykdom "dråpesmitte" og at dyret må holdes borte fra andre dyr.
Dette var et eksempel, jeg mener med dette at en kan skrive om hvilke råd/formaninger veterinæren har gitt i forbindelse med forskjellige sykdommen.
Ikke at dette kan brukes som råd og tips, men en opplysning, spesielt om det er noe som er smittsomt.
Personlig kontakter jeg alltid veterinæren når det er noe med mine hunder.
Er også enig med det som TC skriver.
- boy
- Fersking

Det er alltid et dilemma om man skal gi råd ang. sykdom. Men man snakker jo om sykdom med naboen sin eller kolleger, venner eller andre og det blir ikke så stor forskjell. Hvis man er usikker så må man snakke med veterinær uansett, og det tror jeg de aller fleste vet.
Hjemmeside til ditt dyr eller firma? Klikk her.
-

Tonny - Fersking

Re: Forum for helse og sykdom - risikabelt?
Det som er viktig er at ikke folk stoler blindt på det som står skrevet på foraet. Det er helt umulig å vurdere om et dyr er sykt ut i fra beskrivelse eller bilder på en pc. Den som best kan vurdere det, er dyrlegen. Jeg er veldig påpasselig med at jeg alltid skriver at de bør kontakte dyrlege dersom de er i tvil når jeg svarer på innlegg. Når en beskriver symptomer som kan ligne på en sykdom, kan jeg skrive hva det kan være, men at de bør ta en telefon til dyrlegen uansett. Det koster ikke så mye å ringe en gang for mye:)
Synes boy har et veldig bra poeng her. Hvis folk skriver om sitt dyrs sykdom og behandling, kan det hjelpe andre til å kontakte dyrlegen og skaffe katten riktig behandling tidligere fordi de har en anelse om hva diagnosen kan være og får dyrlegen til å teste for dette.
Synes foraet "sykdom og helse" skal bestå, men det er viktig for den som faktisk har et sykt dyr, at det ikke skriver et innlegg her og venter på et svar, for så å stole blindt på svare som blir gitt. Er dyret sykt, eller du har mistanke om at noe er galt, skal du kontakte dyrlegen og få dyret undersøkt så snart som mulig.
Synes boy har et veldig bra poeng her. Hvis folk skriver om sitt dyrs sykdom og behandling, kan det hjelpe andre til å kontakte dyrlegen og skaffe katten riktig behandling tidligere fordi de har en anelse om hva diagnosen kan være og får dyrlegen til å teste for dette.
Synes foraet "sykdom og helse" skal bestå, men det er viktig for den som faktisk har et sykt dyr, at det ikke skriver et innlegg her og venter på et svar, for så å stole blindt på svare som blir gitt. Er dyret sykt, eller du har mistanke om at noe er galt, skal du kontakte dyrlegen og få dyret undersøkt så snart som mulig.
Lille My, Simba og Nala - mine gullklumper<3
-

lille my - Superskravler

5 innlegg
• Side 1 av 1
Beslektede emner
Hvem er i forumet
Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester
Annonse:
Innholdet og designet på denne siden er beskyttet i henhold til norsk lov om opphavsrett. Kontaktperson: Tonny Kluften.
Annonsere? - Om Dyresiden.no - Kontakt - Bytt startside - Legg til i favoritter - Link til Dyresiden.no
Design og publiseringsløsning fra QTSystems
Annonsere? - Om Dyresiden.no - Kontakt - Bytt startside - Legg til i favoritter - Link til Dyresiden.no
Design og publiseringsløsning fra QTSystems