Trafikksikker?

Hesteforum hvor du kan diskutere alt som har med hest å gjøre.

Moderatorer: lille pote, TC

Brukeravatar
Flashgirl
Gammel traver
Gammel traver

Re: Trafikksikker?

Legg inn av Flashgirl » søn okt 04, 2009 6:48 pm

Du bør begynne med bommer, siden hesten er såpass ung vet jeg ikke hva den kan, og om den ikke kan mye er det viktig å ikke overdrive hoppingen 1-2 dager i uka holder. Men det er lurt å ha instruktør som kan lære dere rett fra begynnelsen, og oppdage uvaner fra begynnelsen (:

Start med å legge bommer på ett rett spor og tren på å ri over i rolig trav. Hesten skal ga samme tempo før bommene, over bommene og etter bommene, og dere skal ri over i en rettlinje. Derfor er det viktig å ha jevn kontakt på begge tøyler og ta halvparader, eller drive frem om det er nødvendig. Nå r dere får dette til, kan dere endre avstanden sånn at det f.eks blir 2 steg mellom hver bom. Når jeg har ett steg, pleier jeg å ha rett under 1 m mellom hver bom, det passer hesten jeg rir, men dette er noe dere må se hva som passer din hest (:

Etter hvert kan dere hoppe kryss, det hjelper dere med å finne midten på hinderet. En fin øvelse som hjelper med å holde samme tempo og ri på en rett linje er å sette opp stuss, som består av hindere som står så tett at hesten kommer mot hinderene, satser, hopper, lander, satser, hopper, lander, satser osv.

Vi pleier å sette opp kryss med 6 meters avstand og mellom kryssene ligger det en bom (3 m fra hvert kryss). Det hjelper veldig på hesten jeg rir, han slurver med beina når hinderene er lave. Etter hvert kan stussen bestå av rekk, og gjerne avslutte med oxer.

Dere må bare jobbe dere fremover, og som når man trener unghester; skynde seg sakte.

Lykke til (:
En hest glemmer aldri, men tilgir alt <3

Henny
Fersking
Fersking

Legg inn av Henny » søn okt 04, 2009 9:58 pm

Hva skal man gjøre med en hest som bukker litt når man galopperer? takk for svar

Brukeravatar
Flashgirl
Gammel traver
Gammel traver

Legg inn av Flashgirl » tor okt 08, 2009 4:13 pm

Når du merker det på hesten for den bukker, korter du inn tøylene og setter deg tungt i salen. Jeg hadde problemer med at forhesten min bukket når vi hoppet, eller galopperte, så jeg har hatt flere stup ut av salen for så å rulle rundt i sanden, og det er ikke behagelig :roll:

Nå er problemene så godt som borte og jeg merekr som regeln at han kommer til å bukke med en gang jeg rir, og da jer jeg nøye med å ikke gi ham for mye tøyler i trav og galopp. Og hvis han bukker, lener jeg meg godt tilbake og drar i tøylerne, gjerene nesten bare i den ene, for hestene klarer ikke å bukke når de tar en liten sving, etter at jeg begynte å gjøre det har jeg unngått flere fall, så anbefaler å gjøre det om det er store bukk.

Er det småbukk, ville jeg tatt halvparader i galopp og drevet hesten frem igjen, for så å ta nye halvparader og drive frem, da får hesten andre ting å tenke på og dermed ikke anledning til å bukke.

Men det beste tipset mitt er å sitte godt tilbake og spørre en instruktør om hjelp, da en instruktør kan se akuratt hvor problemert er (:

Lykke til (:
En hest glemmer aldri, men tilgir alt <3

Svar