hestehold!

Hesteforum hvor du kan diskutere alt som har med hest å gjøre.

Moderatorer: lille pote, TC

Svar
siljetenk
Fersking
Fersking

hestehold!

Legg inn av siljetenk » tor okt 02, 2008 11:11 pm

heisann :D
jeg vurderer å kjøpe meg en hest. og har funnet en billig liten stall hvor den kan stå. grunnet at det er veldig få staller her i området er det nesten den eneste muligheten. det er god mulighet til ridebaner og ridehall og turridning i fjellet. men så lurte jeg på om det blir alt for ensomt for hesten å stå alene? det er nemlig ingen andre hester i stallen. det er plass til to! men har ikke råd til en til!
den blir stående med kaniner og hamstre. men holder det som selskap?
eller blir hesten veldig ulykkelig da?
den kommer til å bli ridd og stelt hver dag. eller kanskje en fridag med bare kos. vil det beste for hesten, og derfor må jeg finne ut om de blir veldig ensom alene. eller om jeg kanskje får finne en stall lengre vekke :?

også lurte jeg på om noen kan si noenlunde hva de betaler for å holde en stor ponni i måneden. :) Haflinger, Islandshest eller noe i den størrelsen.
har regnet ut noe fra 2000 til 4000 perr måned. (får stå gratis i stallen)
er dette noenlunde korrekt?

på forhånd tusen takk for hjelpen :D

Brukeravatar
Flashgirl
Gammel traver
Gammel traver

Legg inn av Flashgirl » fre okt 03, 2008 1:17 pm

hester er flokkdyr, de treives ikke alene.. Uansett om du kommer hver dag og den har selskap av kaniner og hamstere vil det aldri bli det samme som en annen hest.
Så ville funnet en annen stall eller kjøpr en liten shettis eller noe annet som selskaps ponni, det går jo også ann å avtale med noen at du kan ha en pensjonert hest på for og ha den sammen med din hest, sånne avtaler er ofte lette å få med rideskoler.

Når du ikke betaler for sallplassen vil det bli betydelig billigere å holde hest.. de utgiftene du vil ha i løpet av en måned er:
- Dyrlege (vaksiner, ormekur, sykdom, skade)
- Smed ca hver 6 uke, evt så kan du kjøpe sånne "sko" som du fester på hovene mens du rir, det er ganske dyrt, men du sparer på det i lengden.
- For, et fint for for en hobby hest er Champion Complett
- Høy/silo/rundball
- Spon eller halm
- utstyr, folk sier som regel at de ikke trenger så mye utstyr, bare.. den grime, nye bein belegg, ny voilock, tror du skjønner hva jeg mener :lol:
En hest glemmer aldri, men tilgir alt <3

Kathy
Kjent fjes
Kjent fjes
Sted: Sandnes

Re: hestehold!

Legg inn av Kathy » tir des 16, 2008 5:00 pm

Meget viktig det flashgirl sier, at hester er flokkdyr.
Etter min mening er dette derfor ikke kjekt å stalle opp en hest alene! Dette ligger i deres natur å være med flokken..
Hester som står alene i en stall i lengre perioder har en tendens til å kjede seg, og lære seg uvaner som ikke er kjekke! Det er derfor fornuftig å stalle opp flere hester i samme stall. Sørg for at stallen er godt ventilert og ikke mørk og skummel. Du bør sikre deg at hesten din alltid har rent og friskt vann til rådighet. Prøv med forskjellige slags underlag – hesten din vil kanskje foretrekke en type fremfor en annen. Musikk er en mulighet - la radioen stå på hele dagen dersom hesten er alene, dette vil gi den noe annet å tenke på!!

Jeg tenker også at det ikke er så lurt å stalle den opp alene. Pensjonerte hester er et kjempe godt råd!
Det så jeg nå.. oktober var dette innlegget.. hehe
Kjærligheten er jo et lotteri, vil man vinne, må man iallfall spille.
-Alexander Kielland-

Svar