Hest på fôr

Hesteforum hvor du kan diskutere alt som har med hest å gjøre.

Moderatorer: lille pote, TC

Svar
Ila
Fersking
Fersking

Hest på fôr

Legg inn av Ila » tir mai 15, 2007 12:59 pm

Hei! Jeg lurte på om noen kunne fortelle meg om å ha hest på helfôr og på halvfôr. Trenger å vite mer om det, hvis jeg skal ha det:)
Trenger å vite, vel, alt. Hva jeg har ansvar for og sånt.
I Love Animals<3

Brukeravatar
lille pote
Superskravler
Superskravler
Sted: Drammen

Legg inn av lille pote » tir mai 15, 2007 7:04 pm

Det varierer litt,man pleier å komme fram til en avtale med eieren.
Vis jeg ikke har missforstått så er...

Helfor: Eieren eier fortsatt hesten men den som har hesten på for har allt det dagelige stell av hesten.
Halvfor: Man deler på oppgavene/ansvaret for hesten. Den som leier hesten på for har noen dager i uken som man kan bruke hesten til ridining osv.
Life widought animals,are not a life at all...

Brukeravatar
Eliberg3
Superskravler
Superskravler
Sted: Sør-Trøndelag

Legg inn av Eliberg3 » lør mai 19, 2007 9:37 pm

Det kan nokk varigere litt ja .. :/

Ila
Fersking
Fersking

Legg inn av Ila » ons mai 23, 2007 7:59 pm

Takk dere to, hjalp veldig mye :D
I Love Animals<3

Brukeravatar
Flashgirl
Gammel traver
Gammel traver

Legg inn av Flashgirl » tor aug 02, 2007 2:55 pm

Je har to hester på halv for en kalblodstraver som heter Vinda og en islandshest som heter Ryska
Hun som eier begge hestene er ridelæreren min, hun er i stallen hver dag så da blander hun for til hver enkelt hest (som er hennes da) Men når jeg kommer til stallen pleier jeg å sette ut begge hestene, så møkker jeg ut begge boksene og legger inn ny spon og henter silo, så etter en stund tar jeg en inn steller, saler på, rir, saler av, børster, setter hesten ut, tar inn den andre hesten, steller, saler på, rir, saler av, steller,setter hesten ut igjen lar dem stå ute en stund(hvis de er varmt), setter begge inn og hvis det er varmt tar je på leie tau går ned til et sted er det er gress og lar henne gresse så bytter jeg så begge får gresse der :)
Annbefaler firkelig hest på halv for, før hadde jeg ei lita welch a på for, da kunne jeg stelle henne når jeg ville, så var det ei som kom og ordnet for og møkket og sånt hvis jeg ikke hadde kommet og hvis jeg kom etter at hun hadde vært der, kunne jeg gjøre sånnt som vanlig, hente høy og halm (i forskjellige poser), finne for(i ei annen bøtte), stelle, leie henne(eller ri henne, men hun var drektig og ble ikke ridd så ofte så det ble bare et par skritte turer),
Jeg pleide å være hos henne annen hver helg og onsdager, da ordnet jeg for, hentet høy, møkket, la inn ny halm, stelte og koste med henne, leide henne litt, skrittet på henne av og til(da var det bare en liten stund og kun skritt, bortsett fra de gangene hun tok bukke sprang, hun har ikke sal så det ble et par saltoer av,hehe), så salte jeg av og stelte henne igjen så koste jeg med henne. Det var kjekt å ha henne på for, men det var altid en stemme i hodet mitt som minte meg på at hun skulle selges, og hvis hun ikke ble solgt så... sukk........ ja..... Da var det ikke mer Daisy, men hun ble heldigvis solgt så ingen får spise henne!!
Savner henne veldig men je vet at det var det beste... MISS U DAISY</3
En hest glemmer aldri, men tilgir alt <3

Sam<3
Fersking
Fersking

Legg inn av Sam<3 » søn feb 03, 2008 10:44 am

Jeg har en blandingsponni på snart 14 år. jeg rir han 2 ganger i uke, både på tur og i ridehuset.. han har blitt misshandlet før han kom dit jeg rir. fordi han bodde i spania og der ble han misshandlet fordi han ikke ville rygge.. helt patetisk synes jeg fordi ikke alle hester er like gode til alle ting og det er det samme med mennesker..
men det er kjempe gøy å ha hest på för
Sam <33 du er bare min <33 4 ever <33
DU kommer ALLTID til å bli ELSKET av MEG <333

Svar