Hvor finne en hannkanin til parring?

Diskusjonsforum for Kanin.

Moderatorer: lille pote, TC, Zun9wa

Svar
idanil1
Fersking
Fersking
Sted: Solbergmoen

Hvor finne en hannkanin til parring?

Legg inn av idanil1 » fre nov 18, 2011 1:29 am

Hei, jeg har en hunn løvhode kaninn på 6 månter nå.
Jeg vil gjerne at hun skal bli mor om 3 månter's tid. Så lurer jeg på hvor jeg kan finne en god hann kanin til henne av samme rase? Noen linker ang dette :)

Helenecat
Fersking
Fersking
Sted: Asker, Akershus
Kontakt:

Re: Hvor finne en hannkanin til parring?

Legg inn av Helenecat » lør nov 19, 2011 12:08 am

Heisan! Først vil jeg stille deg noen spørsmål.
1. Har du råd til kaninunger? Hver enkelt unge skal ha fôrmengde etter forventet voksenvekt, og fôret kan med fordel byttes til Oxbow ungdyrsfôr.
2. Har du penger nok til å betale for komplikasjoner under fødsel (selv om det er uvanlig) som ved keisersnitt?
3. Kan du lage stamtavler? Har du godt med kunnskap om hunn og hann sitt slektstre, og kan finne mutasjoner og genfeil flere ledd bak?
4. Kan du forutse hvilke gen kaninene vil bli bærere av?
5. Har du tid til kaninunger? De krever mye arbeid, og lite kos.
6. Har du kjøpere nok til cirka 6 kaninunger? Et kull kan bestå av mellom 1-14 kaninunger (dog løvehoder ikke pleier å ha så store kull), og du bør ha rikelig med forhåndsbestillinger. Noen trekker seg fra avtalen uansett.
7. Har du bur nok til alle kaninene dersom du ikke får solgt dem? Og til å ha dem i etter kjønn skilles?
8. Har du hjerte til å miste mange kaninunger? Første kull er gjerne preget av dødfødsler, dette burde ikke skje, men hender alt for ofte.

Om alt dette er i orden, og du vet hva du begir deg utpå er det bare å søke paringshann. Men tenk over at det allerede er ufattelig mange kaniner som allerede trenger et hjem. Dine kaninunger kan ta opp potensielle hjem for Dyrebeskyttelsen. På min lokalavdeling, og naboavdelingen, flommer det over av kaniner, og ventelistene på å komme inn på hjelpesenteret er utrolig lang.
Noen kaniner har vært inne siden 2007, og snart er det 2012. Er det riktig?

Jeg håper du tenker over ulempene ved kull, og at du ikke bare tenker på hvor søte kaninunger er. Om det er fordi de er søte bør du heller bli fosterhjem for en drektig hunne fra Dyrebeskyttelsen.
Hilsen Helene, Ludde, og alle fiskene i aquariumet!

frkteigen
Fersking
Fersking

Re: Hvor finne en hannkanin til parring?

Legg inn av frkteigen » tor nov 24, 2011 4:56 pm

om det er en spesiell farge du leter etter, så kan du google hva fargen/tegningene til kaninen heter. om ikke, kan du bare google "løvehode avl". da kommer det opp flere hjemmesider som har denne typen fargen/tegning på kaninen(e), og flere av dem lånes ut til avl. men, det er veldig viktig å finne ut om kaninen (og dens foreldre, besteforeldre osv) har hatt noen tannfeil eller andre feil, da dette er genetisk, og kan skape store problemer for kaninungene. håper du har tenkt nøye gjennom dette, og vet mye om dette med avl og oppdrett. ellers lykke til! :)

Svar