Hvorfor ikke fått kaninunger?

Diskusjonsforum for Kanin.

Moderatorer: lille pote, TC, Zun9wa

Svar
Cici
Fersking
Fersking

Hvorfor ikke fått kaninunger?

Legg inn av Cici » lør jan 10, 2009 3:55 pm

Hei,jeg har en kaninjente som skal fylle to år 6.februar(yey :P )
Hun er gift(ikke fått barn,men gift) med en hann kanin på 4 eller 5 år.De har parra 3 ganger,selv når hun har vært i brunst. men hun får ikke barn.Jeg kjøpte henne i en butikk,men de sa ikke noe om at hun var sterilisert.Hannkaninen fikk unger med to andre kaniner i fjor så den var ikke får gammel.Når de parrer løfter hun ikke opp buken,men blåser seg nesten opp(eller no lignende)
Har en av dere ide om hvorfor hun ikke får kaninunger?

Brukeravatar
ZakuraRabbit
Superskravler
Superskravler

Re: Hvorfor ikke fått kaninunger?

Legg inn av ZakuraRabbit » lør jan 10, 2009 4:19 pm

Bor de sammen? Det bør de ikke gjøre da de vil parre seg ustanselig, og du er bare "heldig" at det ikke er kommet unger enda, hadde det kommet ville hun blitt gravid igjen med en gang og det er IKKE bra. :cry: De eldste ungene bør ikke flyttes fra moren før de er 6 uker, men det er ikke sikkert at hun vil ta seg av begge kullene, for ikke å snakke om hvor stressende det er for henne å fore kaninunger OG være gravid hele tiden.

Beklageligvis er hun for gammel for første kull nå, så du bør nok ikke prøve mer da de bør være yngre enn 1.5 år for første kull, ellers øker sjansen for komplikasjoner betraktelig.
Skill dem om de står sammen, gjerne få dem kastrert så de kan bo sammen igjen senere (dersom bare hannen kastreres må man vente 6 uker før hormonene er helt borte, ellers kan han gjøre henne gravid)

Jeg vet ikke hvorfor de ikke har fått unger enda men det kan faktisk være stress av å stå sammen med hannen hele tiden. Har faktisk hørt om noen som hadde to kaniner sammen og fant ut at de var hann og hunn, og de fikk ikke unger før etter at de var skilt.
Bilde
Bilde

Cici
Fersking
Fersking

Legg inn av Cici » lør jan 10, 2009 4:30 pm

Takk:)
hun var mellom 7 - 8 mnd første hun ble parret:/
Og kaninen min og hannen lever adskilt

Brukeravatar
ZakuraRabbit
Superskravler
Superskravler

Legg inn av ZakuraRabbit » lør jan 10, 2009 4:34 pm

Det er bra. Kom det ikke kull den gangen heller?
Kan jo hende hun rett og slett er steril da, er ikke alle kaniner som er like fruktbare. (Kjente en hannkanin som var sånn...han ble parret opp flere ganger men ingen av hunnene ble drektige...så dukket det opp tre uhells-kull på en gang, et par av disse har vi en mistanke om at han var far til :roll: )
Bilde
Bilde

Vildee
Fersking
Fersking
Sted: nes på hedmark

Legg inn av Vildee » tir jan 20, 2009 4:54 pm

kan jo hende at parringen bare ikke har funka. Det er mange tegn til en vellykket parring på nettet. Jeg har i allefall lest at hvis hannen bikker over til siden etter han er "ferdig" er parringe vellykket, og at hunnen må løfte opp rumpa. Hvis hun ikke gjør det han du bare legge hånden din under magen hennes :)

Men så kan det jo hende at kaninen din er steril. Hvis hun er det er jo det veldig dumt av dyebutikken :x

Lykke til
vilde

Nadja
Fersking
Fersking

Legg inn av Nadja » søn okt 11, 2009 10:00 am

Hei!

jeg har enda ikke fått kaninunger! hun har begynnt og lage rede! med ganske masse pels.... hun er litt rund i magen, og er helt anneldess! men jeg har ventet i 32 dager nå og det har anda ikke kommet noe?? hva skjer??
Et vakkert syn er: Vakkre Dyr!

Svar