For stor?

Diskusjonsforum for Kanin.

Moderatorer: lille pote, TC, Zun9wa

Brukeravatar
beate Stormo
Fersking
Fersking
Sted: Arendal (Tromøy)
Kontakt:

Legg inn av beate Stormo » ons jul 23, 2008 1:46 pm

hei Vilde
jeg støtter deg, fult og helt... :wink:
kos deg med kaninene fra smått til stort. :D

LYKKE TIL
hilsen beate. :D
Oppdretter av Dvergvedde Løvehode vedder/Teddy

Vildee
Fersking
Fersking
Sted: nes på hedmark

Legg inn av Vildee » tor jul 31, 2008 11:35 am

tusen takk =D
vilde

Cesilie
Fersking
Fersking

Re: For stor?

Legg inn av Cesilie » tir feb 08, 2011 3:11 pm

Odaa skrev:Hei!
Ei veninne av meg har en hannkanin og en hunnkanin. Han er 5 år, vedderblanding. Hun er 10 mnd gammel hermelin. Det er stor størrelseforskjell. Kan disse to få unger sammen?
Tusen takk for alle svar :)
Ho kaninen bør virkelig ikke være mindre enn hannen. Da er det lett for at det oppstår komplikasjoner under fødselen. Har hørt om mange ho kaniner som har dødd under svangerskap og fødsel.

Om det er veldig stor forskjell på størrelsen på kaniner anbefaler jeg folk enten å ta abort på kanin eller keisersnitt. Ultralyd er særlig viktig for da kan en se om det er mange unger og om det er forsvarlig at kaninen bærer de frem.

Om ho kaninen likevel føder ungene normalt og kaninungene er betydelig større en normalt for rasen burde du røntgen undersøke alle ungene for benbrudd som kan ha oppstått under fødselen. Dette burde du også gjøre med moren da det kan ha oppstått brudd i bekkene hennes om ungen er store.

Dette er viktig og gjøre så tidlig som mulig for om ben vokser skjevt må de knekkes opp igjen noe som er fryktelig dyrt og smertefullt da kaninen lider mens bruddet gror for at det så blir knekt opp igjen.

Kaniner får heller bare ikke en unge men får ofte 8 og flere. Har du plass til 8 kaniner eller flere?

En liten kanin som får flere unger har ofte problemer med at det ikke er nok melk om den klarer fødselen. Da må en supplere med melke erstatning. Det er koster selsvsagt.

Ja og en ting til du burde heller ikke avle på kaniner som er så ulike da benbygningen fort blir feil. Slik at bena inni kroppen har feil størrelse i forhold til hverandre noe som er ganske smertefullt for kaninen, kan sammenlignes med at vi mennesker går på brekte ben uten gips.

Jeg synes med andre ord det er grusomt egoistisk og det blir fort dyreplageri og avle på kaniner om en ikke kan svært mye om de. Jeg synes heller ikke det er noen unnskyldning at en ikke vet da det er ens eget ansvar og finne informasjon om dyr før en avler på de.

Svar