kattetoalett til kanin?

Diskusjonsforum for Kanin.

Moderatorer: lille pote, TC, Zun9wa

Svar
annie8219
Fersking
Fersking

kattetoalett til kanin?

Legg inn av annie8219 » ons des 27, 2006 11:52 pm

Jeg var innpå en nettbutikk her en dag da jeg kom øve ett kattetoalett med toalettpose oppi...Så synes jeg at kankje det var en god ide å kjøpe noe sånn til kaninene? En balje av plast med pose oppi og med kattesand oppå...?Går det an tror dere?Er det noen som har prøvdt?Virket så praktisk...For jeg har lenge letet etter noen som kunne erstatte spon og høy å ha oppi doen jeg bygget av tre til kaninene...Sponet skal de jo ligge på og høyet skal de spise så det er så veldigt dumt å ha det oppi doen synes jeg....?

Brukeravatar
TC
Superskravler
Superskravler

Legg inn av TC » tor des 28, 2006 7:57 am

Hadde kanin og katt for mange år siden. Katten hadde doen inne og kaninnen gikk stort sett løs. Den begynte selv å gå oppi kattedoen med sand, og det fungerte iallefall veldig godt. Baljen var høy, så den strevde litt, men den var nøye med at dette og ingen andre steder var do.

Brukeravatar
camrus
Gammel traver
Gammel traver

Legg inn av camrus » tor des 28, 2006 9:29 am

jeg kjøpte kanindoer til kaninene mine som jeg fylte med kattesand,de brukte de litt,men den ene la seg heller oppi doen mens den andre var sinna på doen hele tiden og ville ha den vekk..så det ble med det..(de hadde vær sin do i vært sitt bur)
Camilla :)

Brukeravatar
TC
Superskravler
Superskravler

Legg inn av TC » tor des 28, 2006 10:23 am

Tror min kanin må ha vært en særing :) Hun var rasende på de fleste mennesker, okkuperte godstolen og jagde vekk alle andre, stjal potetgull og seigmenner. Men katten likte hun! Og kattedoen...Hadde henne med på bussen en gang, og da kom det noen franske turister og beundret henne lenge og vel. Jeg trodde de syns hun var søt, før de sa på engelsk at det var en stor og god kanin å lage middag av :shock:

Maxi
Superskravler
Superskravler

Legg inn av Maxi » tor des 28, 2006 10:32 am

:lol:
Dyr har også sjel

Brukeravatar
ZakuraRabbit
Superskravler
Superskravler

Legg inn av ZakuraRabbit » tor des 28, 2006 12:29 pm

Kattesand er ikke bra for kaniner.
De kan spise det og det er giftig for dem.
Bilde
Bilde

Brukeravatar
Kristine,.
Fersking
Fersking

Legg inn av Kristine,. » fre feb 22, 2008 9:12 pm

Ja, de fleste posene med kattessand du kan kjøpe i butikken inneholder et stoff som holder på lukten, dette er giftig for små kaninmager. :)
Kristine <3
Bonnie født 24 Juli 07 (kanin)
Bella født 24 Sept. 07 (kanin)
Mimmi født 23 Juni 97 (katt)
Og jeg har et akvarie!
Utrolig glad i dere alle sammen !

LenaM
Fersking
Fersking
Sted: Norge ; )

Legg inn av LenaM » lør jul 05, 2008 5:44 pm

Joda, det er smart med kattedo, men kattesand er en annen sak... Når de spiser blindtarmslort o.l., så kommer det jo naturligvis litt kattesand på lorten. Det er uheldig for de, da kattesand klumper seg opp (som er meningen, selfølgelig) i kontakt med vann/urin. Det betyr at da klumper den seg jo opp i kaninens mage! Det er jo uheldig for kaninmagen...
Så; Kattedo er praktisk, men kattesand er farlig! ;)

Du skriver at det er litt dumt med spon i dokasse og resten av buret. Men du kan jo bare ha bar bunn, da. Også kan du prøve fyringspellets eller kjæledyrpellets.

:)
Mvh. Lena, Tornerose og Espiranza :)

Brukeravatar
kanin1 nemi
Kjent fjes
Kjent fjes
Sted: trøndelag æ ja

Re: kattetoalett til kanin?

Legg inn av kanin1 nemi » ons jan 14, 2009 5:20 pm

jeg bruker Spon i doen. Han går dit hele tiden og gjør ikke i fra seg utenom. Han får butikkhøy og grave seg ned i og ligge på.(Varmere og bedre for en kanin og sove på) Og gårds høy som er friskt og sunt og spise. Det er virkelig enkelt. Katte sand anbefales på det sterkeste ikke. En liten kanin trenger heller ikke en stor do dvergveddere holder på en isboks mens franskveddere trenger man bare og stø spon i et hjørne siden kaninene liker best og gå i hjørner! :P
Dagen med Faksi og Solan er som og ha ferie resten av live...<3

Litjabeth
Fersking
Fersking

Legg inn av Litjabeth » søn apr 19, 2009 8:47 pm

Kaniner vil fra naturen sin side være renslig, så de vil foretrekke å få en egen dokasse. Man får kjøpt noe enkelt i dyrebutikk eller lager lett noe selv, finn noe i plast slik at det er tett. Fyringspellets på felleskjøper er billig og det greie med fyreingspellets er at det er lett å bytte ut det som er skittent da man lett ser hvor det er tisset slik at skifter man ofte trenger man ikke ta å skifte all strøen. Dette vil heller ikke støve slik som spon gjør. Alle kaniner jeg har vært bort som får dokasse bruker det :) Så kan du bare ha noen billige pledd i bunnen av buret ellers slik at det ikke er glatt for kaninen.

Toriamor
Fersking
Fersking

Legg inn av Toriamor » søn mar 13, 2011 8:13 pm

Det går helt fin, min kanin har en balje med kattesand i til do ;)
Elsker deg lille skjønne Robyn<3

Brukeravatar
ZakuraRabbit
Superskravler
Superskravler

Legg inn av ZakuraRabbit » søn mar 13, 2011 8:40 pm

Toriamor skrev:Det går helt fin, min kanin har en balje med kattesand i til do ;)
Bruk heller pellets. Kattesand er fortsatt ikke bra for kaniner av grunnene som er skrevet over.
Bilde
Bilde

Svar