hunde oppkast...

Hundeforum hvor du kan diskutere alt som har med hund å gjøre.

Moderatorer: lille pote, TC

Svar
Kathy
Kjent fjes
Kjent fjes
Sted: Sandnes

hunde oppkast...

Legg inn av Kathy » man jun 22, 2009 5:16 pm

Heisann!

Jeg har en blandingshund på ca 2,5 år.
Jeg har ikke dokumenter hvor ofte han kaster opp, men mener at han kaster opp mer enn det jeg ser på som normalt.. -men igjen, jeg har ingen kunnskaper om hva som er vanlig for hunder på dette området.
Han kastet opp på fredagen og igjen i dag- og nå begynner jeg å bli bekymret. Han virker frisk, leker og oppfører seg som at alt skulel vært greit. Jeg kan ikke observere at det er noe galt med han.

Jeg har planer om å stikke innom en dyreklinikk imorgen å forhøre meg litt, og kanskje få en helsesjekk på han - men tenkte at det kunne vært greit å høre med deres kunnskap/ erfaringer om hunde oppkast.
Noen tanker?
Oppkastet ser ut som gulaktig skum, ikke noe blod eller noe slikt..

Takk!
Kjærligheten er jo et lotteri, vil man vinne, må man iallfall spille.
-Alexander Kielland-

Brukeravatar
TC
Superskravler
Superskravler

Re: hunde oppkast...

Legg inn av TC » man jun 22, 2009 7:57 pm

Når på dagen er det. Er det lenge siden siste måltid. Får han ett eller to mål.

Har en som kan kaste opp på tom mage dersom det har vært en stressende periode. En annen kan kaste opp nattestid en sjelden gang. Hjelper å gi noen kjeks før vi legger oss, da går det bra. På tom mage er fargen vanligvis gul, ev.med noe skum.
Om hunden fått ett måltid, kan det hjelpe å dele opp og gi morgen og kveld istedet.
Kan også være at hunden din har en mage-/tarminfeksjon.
På denne årstiden spiser de gjerne gress, og det kaster de ofte opp av.
Ormekur er greit å prøve, men enkelte kaster opp som en bivirkning. Akkurat dèt går over ganske fort.

Er ikke så uvanlig at de har oppkast, hunder spiser jo så mye rart. Muligens kan maten de får være av betydning, og da vil gjerne fòrbytte hjelpe. Men på den annen side; er de dårlige i magen, blir de ikke alltid bedre av å bråskifte fòr..

Kathy
Kjent fjes
Kjent fjes
Sted: Sandnes

Legg inn av Kathy » ons jun 24, 2009 1:42 pm

Hei igjen!

Takk for svar!

Han kaster opp på tom mage, det ser ut som gult skum. Dyrlegen sa idag at det såkalte gule skummet kommer fra gallen til hunden.
Jeg fikk med meg ormkur, pasta til avbalansering av bakterieloraen i magetarmkanalen og så skal jeg prøve ut i/d tørfor som han kun skal ha i noen uker.. Dersom alt fungerer som normalt kan han gå tilbake på det foret han hadde. Dyrlegen trodde foret han alt hadde var okei for hunden. (Royal canin)

Loke er ikke noen storspiser, han spiser så lite om gangen at han har tørforet liggende tilgjengelig hele dagen og natten. De gangene han spiser er før jeg spør om han vil bli med på tur, når han av og til blir sulten og på natten. Og han er i perfekt vekt til sin størrelse.

Noen som har prøvd ut i/d tørfor?

Ellers spurte jeg om de kunne sjekke han litt, en vanlig helesjekk. Alt var fint, og han så ut til å være i form. :)
..jeg spurte forresten om varmen kunne spille en liten rolle, og dyrlegen ville ikke avfeie det som en årsak.
=)
Kjærligheten er jo et lotteri, vil man vinne, må man iallfall spille.
-Alexander Kielland-

Nismo
Fersking
Fersking

Legg inn av Nismo » tir feb 08, 2011 10:35 pm

Hunden min gjør akkuratt det samme, så jeg stakk til dyrlegen å spurte hva det kunne være, hun sa det var helt normalt..:)

Svar