respekt og dominans

Hundeforum hvor du kan diskutere alt som har med hund å gjøre.

Moderatorer: lille pote, TC

Svar
lseregon
Fersking
Fersking

respekt og dominans

Legg inn av lseregon » tor jun 18, 2009 8:26 pm

Har ei 3 år gammel bikkje som har lite med respekt for meg. Er det mulig å trene inn dominans over hunden i den alderen? hva gjør jeg?

Thuva
Fersking
Fersking

Re: respekt og dominans

Legg inn av Thuva » tor jun 18, 2009 9:57 pm

Hva med å søke hjelp hos en hundeskole eller noen andre profesjonelle i nærheten av der du bor.

Brukeravatar
Flashgirl
Gammel traver
Gammel traver

Legg inn av Flashgirl » fre jun 19, 2009 10:00 pm

Ja, det er fult mulig :)

Anbefaler å se hundehviskeren på Tvnorge, de fleste hundene som er med der har problemer med dominanse. Selv om hunden er 3 år vil den fortsatt kunne lære dette med å bli mer underdaning, hvis du bruker "hundenes språk" til vanlig. Gjør den noe du ikke liker, avbryt den med et raskt og kanskje litt advarende "Tsshhh...!".

Om den tuller når du er ute på tur og vil bestemme alt selv, går du bare rolig videre og ignorerer oppførselen, hunden vil da sannsynligvis trekke bakover i båndet, ignorer det og gå rolig videre. Ikke bli sint, for når du skal være lederen skal du være den rolige og bestemte som skaper ro og balanse :)

Er problemene det at hunden løper rett bort til deg, når du har mat til den, vil kose e.l, skyv den bort, helt til den er rolig før du lar den slippe helt bort, den kan gjerne sette seg ned, men den skal ikke være ivrig, hoppe mot deg, og være helt i hundre :P

Det er noe av det jeg har fått ut av programmet, er litt vanskelig å forklare det videre, men hovedpoenget er at du skal være den rolige og bestemte som ikke tar igjen hvis hunden skaper seg.

Programmet er veldig hjelpsomt for folk med problemer med hundens adferd så annbefaler deg å se det noen ganger ;) Det finnes sikkert noen tilsvarende programmer, men det er det jeg ser på

Lykke til! :)
En hest glemmer aldri, men tilgir alt <3

Brukeravatar
TC
Superskravler
Superskravler

Legg inn av TC » lør jun 20, 2009 6:31 pm

Det spørs hva du mener med 'lite respekt'? At den ikke lystrer deg? Og hva mener du med 'dominans'? Om du beskriver problemstillingen litt mer, ville det kanskje være lettere å komme med et svar. Et dressurkurs ville sikkert ikke være av veien. En dyktig trener vil se hvor feilen ligger og hva som skal til for å endre på det.
Noen ganger er ikke en hund respektløs eller vrang, den demper istedet, mens eier misforstår det hele og tar det for vrangvilje. Dempende signaler kan være en hund som snur seg bort, overser deg når du snakker til den, går vekk fra deg og later som du ikke er der ved f.eks.å snuse i bakken heller enn å adlyde kommando, slikker seg rundt munnen og vender blikket vekk osv. Er lett å tro at den er ulydig, mens det den egentlig forsøker å gjøre er å dempe eier for å unngå en konflikt. Men nå behøver det jo ikke å være akkurat sånne ting du tenker på..
Av og til har man simpelthen gått for fort fram i treningen, og hunden ikke skjønner hva du vil. Eller at man bruker en metode som ikke passer.

lseregon
Fersking
Fersking

Legg inn av lseregon » ons jul 01, 2009 8:18 pm

bikkja er nok langt over meg i rangstigen. hun lystrer meg ikke og det virker ikke som noe av det jeg sier går inn. bryr seg ikke, på en måte. virker som hun bare blir frustrert og noen ganger synes det er morsomt når jeg sier ifra når hun gjør uakseptable ting! har prøvd kurs, men synes ikke det hjalp noe særlig :|
begynner å tenke på om jeg har vært for streng/sint på henne fra starten av, slik at hun ikke er trygg på meg og har mistet tilliten slik at hun ikke ser på meg som noen leder.
går det å starte på nytt, evt. hvordan gjøre dette? hvordan bli en god leder? :)

takk for alle svar :)

Brukeravatar
TC
Superskravler
Superskravler

Legg inn av TC » tor jul 02, 2009 7:43 am

Det beste er kurs. Har du ikke tilgang til noe kurs, er det kanskje en ide å investere i noen bøker om hundespråk, adferd, lydighet. Her er en link hvor du finner et stort utvalg bøker: http://www.canis.no/nettbutikk/produktp ... side=2&s=3

Svar