Vi fikk den værst tenkelige starten

Hundeforum hvor du kan diskutere alt som har med hund å gjøre.

Moderatorer: lille pote, TC

Svar
2nelise
Fersking
Fersking

Vi fikk den værst tenkelige starten

Legg inn av 2nelise » fre jun 12, 2009 2:10 pm

Jeg er en hunde elsker. Jeg har vokst opp med bikkjer fra barndommen og har også hatt egen bikkje i voksen alder. Innimellom barn og jobb så har vi hatt et opphold med hundehold på noen år. Det har liksom ikke passet inn i vår hverdag. Nå imidlertid passer det bra, jeg blir hjemme helt til høsten og har tid til bikkje. Sist fredag var jeg å hentet hjem en omplassert blandingsvalp på 7 mnd. Kjørte ganske mange mil for å hente han. Han heter Max. Max og jeg fikk umiddelbart et bånd mellom oss (føler jeg) da jeg hentet han. Han var tillitsfull med en gang og det var ikke et pip i bilen på tur hjem.

Da vi kom hjem så kom han inn her lykkelig og glad. Det første han klarte å gjøre var å få tak i en bruskork (skrukort plast) som lå på gulvet. Jeg forsøkte å ta den ifra han men da klarte han faktisk å svelge den!

Etter det gikk han og var småkvalm. Spiste gress og kastet opp. Dårlig matlyst. Var lykkelig og glad når vi gikk tur men ville ikke ha godbit. Jeg hadde kjøpt fløyte og godbiter, nå skulle vi virkelig trene....

Max ble mer passiv, var slapp og ville ikke spise. Jeg tok han med til veterinær. Der fikk han en kvalmestillende sprøyte, han hadde feber så han fikk resept på antibiotika og vi fikk time til røntgen dagen etter. Vi hadde forsikret han, men skaden oppsto før forsikringen ble tegnet og dermed så ville ikke forsikringsselskapet dekke utgiftene. Vi ble forespeilet en operasjon med en pris på 16.000,- betaling omg. Dette var helt umulig for oss. Alternativet var avliving. Min intuisjon gjorde at jeg kontaktet en annen dyreklinikk her i byen - kanskje de var billigere. Og det var de.... så vi tok røntgen med kontrastvæske og joda - der lå bruskorken i magen på han. Og han MÅTTE opereres. Selv om denne klinikken var billigere så var det snakk om mange tusen kroner. Så da måtte vi vurdere avliving. Heldigvis for Max og oss, så var denne dyrlegen en DYRLEGE. Ikke bare en veterinær som kun tenker penger. Så alternativet til avliving var en kreditt ordning som gjorde at vi kunne leve med kostnadene og Max ble operert i går. Operasjonsarret er i magen, ned langs tissen. Vi fikk beskjed om å ta på han en T-skjorte og klippe og knyte bak slik at han ikke kom til såret sitt. Den første vi tok på han ble for stor og han kom til å slikke allikavel. Så vi måtte finne en mindre. Da kom han ikke til men stakkars bikkje, han gikk i en tvangstrøye. I morres dro jeg å fikk krage til han, hvis en skal velge mellom to onder så er nok kragen best. Nå får jeg ikke lov til å gi Max før i kveld. Og da lettfordøyelig mat som kokt ris og knakket fiskeboller. Max er nå så sulten at han begynner å bli desperat. - jeg holder også på å bli desperat. Jeg synes fryktelig synd på han...

Max er noe ulydig og trenger lydighetstrening. Dette har jo vært meget vanskelig for meg å gi grunnet omstendighetene. Han er også veldig glad i å hente ting og bite på. Leker, sko etc. Dette får han ikke lov til og jeg forsøker med en byttehandel, gir han en hundeleke som takk for at han gir fra seg sitt "bytte".

Når Max blir frisk og har fått fjernet stingene så må jeg begynne å trene han. Nå har han hatt en meget unormal uke hos oss og jeg er usikker på hvordan jeg skal gå frem videre. Jeg har oppdratt bikkjer tidligere, endog mange år siden. Jeg følte meg kompetent til å påta meg arbeidet med å trene opp Max, men hvem som kunne ane at vi skulle få en slik vanskelig start.

Hvis noen med erfaring på lydighetstrening og vanlig "oppdragelse" på hunder har noen gode råd å gi meg så er jeg meget takknemlig. Vi er i en vanskelig situasjon nå, både Max og resten av familien. Vi ønsker jo for alt i verden å beholde han og ha han som en familiehund. Han er blanding av border collie og gordonsetter.

Brukeravatar
camrus
Gammel traver
Gammel traver

Re: Vi fikk den værst tenkelige starten

Legg inn av camrus » lør jun 13, 2009 2:22 am

Jeg har ikke noe fornuftig å komme med. Men jeg ville bare ønske dere lykke til og god bedring til Max. Kjedelig start dere fikk.
Camilla :)

Brukeravatar
TC
Superskravler
Superskravler

Legg inn av TC » lør jun 13, 2009 5:12 pm

Dere har hatt ham i ei uke, skjønner jeg deg rett, og da kommer man ikke så langt treningsmessig akkurat. Nå skal han være i ro, men dere kan likevel jobbe med alminnelig huslydighet. Som gå og legge seg, ligg i ro, sitt, dekk og andre ting som ikke blir for hardt for stingene. Venne ham til å ligge i bur om han blir for vill, så det hele får gro. Mindre aktivitet enn normalt blir det, men da får du ekstra god tid til å lese ei hundebok om lydighet:-) Antar dette kan bli en svært aktiv hund når han vokser til, både bc og settere krever sitt på hver sin måte. Bc'en liker å bruke hodet, settere liker å bruke føttene.

Klikkertrening, har du tenkt på det? Dette kan du starte med når som helst, det er mye grunnleggende å gå igjennom og som kan passe for en som ikke skal være i aktivitet. Anbefaler deg å enten gå på kurs eller skaffe deg ei bok om du ikke har folk med erfaring i nærheten. Han er bare valpen ennå, og det er aldri for sent å starte trening.

2nelise
Fersking
Fersking

Legg inn av 2nelise » søn jun 14, 2009 2:42 pm

Vi hadde hatt Max i 6 dager da han ble operert. Ting går litt bedre. Jeg har bok å leser i. Mange ting ang. dressur og trenging kommer sakte men sikkert tilbake til meg etter tidligere erfaringer. Max er begynt å få spise litt og var på do i morres da vi gikk tur. Han ble veldig rolig etter dette, var første etter operasjonen + et par dager før det, så det gjorde nok godt. Han irriteres fortsatt over kragen men har vent seg godt til den. Han får fortsatt antibioktika morgen og kveld. Skal ha det i fem dager enda. Og så dagen etter operasjonen så ble mine to minste barn på 5 og 7 år forkjølet og syk. Det har vært en ekstra stressfaktor, må jo passe på hele tiden fordi ungene er ikke vant med hund og må lære seg reglene jeg setter. Jeg har drevet en del lydighetstrenging de siste dagene og Max har vist en stor fremgang. Det ser lovende ut så langt. Men alt må passes på. Ikke en pinne, ikke ei lita gren får han tygge på da det kan irritere såret i magen hans, og det er jo mye slikt å finne når vi går tur eller han er å leker i hagen. Det skal bli godt for oss alle når såret er grodd, stingene fjernet og kragen av, og vi kommer inn i mere normale tilstander.

Brukeravatar
TC
Superskravler
Superskravler

Legg inn av TC » søn jun 14, 2009 2:48 pm

Livet skal ikke være enkelt, nei :lol: Håper det går seg til når alle, både hund og mennesker, er blitt friske igjen!

2nelise
Fersking
Fersking

Legg inn av 2nelise » søn jun 14, 2009 3:28 pm

Ja vi må satse på at ting går seg til og at både folk og fe får en normal hverdag :lol:

Svar