Annonser:

Ny hjemmeside til ditt dyr, kennel eller firma?

Gå til QT Systems

-----------------------

Bli fadder og gi et barn en ny sjanse

Bli fadder

Spørsmål angående dachs og pelstype

Hundeforum hvor du kan diskutere alt som har med hund å gjøre.

Moderatorer: lille pote, TC

Spørsmål angående dachs og pelstype

Innlegg Sookie » Tir Nov 03, 2009 9:27 pm

Hei! Jeg er helt ny her inne, og aner ikke hvem som befinner seg her. Er det noen her som har peiling på dachs?

Jeg har vært i Stavanger og hentet en vakker liten dachsfrøken som er blitt familien lille lykketroll. Siden vi ikke er så interesserte i verken avl eller utstilling, så valgte vi en hund uten stamtavle. Vi ville bare ha en familiehund, og tenkte at hunder uten stamtavler trenger gode hjem de også. :mrgreen: Da jeg hentet hunden spurte jeg om hvordan foreldrene var, siden det bare sto "dachsvalper" i annonsen. Han fortalte at begge foreldrene var strihårede dachser, at en av dem var lys brun, mens den andre var mørk viltfarget som denne valpen. Jeg glemte å spørre om størrelsen (kanin-, dverg- eller standarddachs), men det finner vi vel ut når hun vokser til. Hun er jo bare 4 mndr enda.

Det jeg syns er så rart er at hun enda ikke har fått hverken barter eller skjegg. Skal ikke strihårede dachser ha det, da? Eller er det bare fordi hun enda er så ung at hun er helt kort- og glatthåret? Kommer den strie pelsen litt senere? Jeg bryr meg egentlig ikke om hun får skjegg eller ikke, for jeg syns hun er nydelig som hun er. Men det hadde jo vært gøy å vite? I veterinærattesten som fulgte med sto det strihåret dachs. Og jeg ser at hun har enkelte strie hår her og der (på magen bl.a), men i fjeset er hun så glatt som silke.

Noen som vet?

På forhånd takk for eventuelle svar...

Bilde
Sookie
Fersking
Fersking

Re: Spørsmål angående dachs og pelstype

Innlegg Flashgirl » Ons Nov 04, 2009 7:22 pm

Gratulerer med nytt familiemedlem :D
Har ikke spesielt peiling på dachs, men om jeg var dere ville jeg tatt en telefon til ham dere kjøpte henne av og spørre om dette med størrelsen, det er uansett kjekt å vite (: Flott at noen som selger hunder uten stamtavle er så seriøse at de får veterinær attest til valpene :D

Selv om dere ikke er interessert i avl og utstilling, ville jeg likevell tatt alle vaksiner, øyenlysninger, røntgen osv. Og øyenlysning bør gjøres mye mer enn en gang i livet, på den måten kan dere oppdage øyensykdommer tidligere og behndle før det blir ett problem. Det er ikke alle oppdrettere som faktisk tenker på dette med øyenlysning etter at hunden er øyenlyst en gang, men det er uansett viktig å tenke på at sykdommer kan utvikles over tid og trenger nødvendigvis ikke være der første elller andre gangen hunden er øyenlyst. Vaksineringen er årlig, evt, snakk med dyrlegen om dere vil ha andre vaksiner i tillegg. Røntgen er jeg usikker på hvor ofte skal gjøres, men tror bnare at det er normalt å gjøre det en gang når hunden er ferdig utviklet og ta nytt røntgen senere om det skulle være nødvendig, tror det er hd/ad de røntger på dachs, men er ikke sikker, dette kan dere spørre en oppdretter om. Anbefaler å ikke sette kull på henne om hun ikke har stamtavle, valpene blir vanskeligere å selge, og det blir nesten umulig å sjekke linjene tilbake for å se etter sykdommer, arvelige feil o.l.

Ang. pelstypen er man ikke garantert å få strihårede valper selv om begge foreldrene er strihåret, dette har noe med dominante og recessive celler, og det kan godt hende at frøkenen din har en oldefar som er langhåret, eller en mormor som er glatthåret. Men hvordan det er med hva som er dominant og hva som er recissivt vet jeg ikke, men hunden din kan ha gener for lang pels selv om foreldrene hennes ikke er langhåret. Om hun har noen strie hår innimellom kommer nok resten av pelsen etter hvert, du kan også spørre en oppdretter om når det er normalt at pelsen er skikkelig strihåret. Du må ikke være redd for å sende an mail til en dachs oppdretter, de fleste oppdrettere vil nok gladelig svare på ett par spørsmål (;

Lykke til :D
En hest glemmer aldri, men tilgir alt <3
Brukerens avatar
Flashgirl
Gammel traver
Gammel traver

Innlegg Sookie » Fre Nov 06, 2009 12:03 pm

Tusen takk for informasjon! Jeg har vaksinert henne på nytt da hun var 12 uker, og har funnet en veterinær jeg kommer til å bruke ved årlige vaksinasjoner allerede. Hun så over hunden da vi tok vaksine, og syns hun så frisk og flott ut. Øyenlysning hadde jeg ikke tenkt på. Heller ikke røntgen. Men det skal vi selvfølgelig snakke med veterinæren om på neste kontroll! Takk for tipset! :)

Jeg skal finne en dachsoppdretter og sende en mail. Så finner vi det vel ut.
Sookie
Fersking
Fersking

Innlegg Jominie » Tir Mar 01, 2016 10:53 pm

Hei!

Jeg har en strihåret dachs som er 10 måneder gammel. Han så akkurat ut som din da han var yngre! Er derfor veldig spent på å høre om din fikk skjegg etter hvert som den ble litt eldre? Min har fortsatt ingenting. Jeg har heller ikke stamtavle på min hund, noe jeg syns er synd fordi han er så fantastisk flott! :) Håper å høre fra deg, selv om dette er en veldig gammel post.

Vennlig hilsen
Johanne
image.jpeg
image.jpeg (106.31 KIB) Vist 5858 ganger
Jominie
Fersking
Fersking

Gå til Generelt Hundeforum

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

{RUN_CRON_TASK}
Innholdet og designet på denne siden er beskyttet i henhold til norsk lov om opphavsrett. Kontaktperson: Tonny Kluften.
Annonsere? - Om Dyresiden.no - Kontakt - Bytt startside - Legg til i favoritter - Link til Dyresiden.no - Privacy Policy
Design og publiseringsløsning fra QTSystem