Plagsom nabo- eller hjemløs katt, trenger råd

Katteforum hvor du kan diskutere alt som har med katter å gjøre.

Moderatorer: lille pote, TC, Katie

Svar
Lurk
Fersking
Fersking

Plagsom nabo- eller hjemløs katt, trenger råd

Legg inn av Lurk » søn aug 09, 2009 11:59 am

Vi har en alminnelig stor hunkatt, som har vært hos oss tre år. (Vet ikke alderen, da vi fikk henne voksen fra dyrebeskyttelsen.) Vi bor i boligfelt med mange katter, men har ikke opplevd problemer i det hele tatt før i sommer.
Det første tegnet på at noe skjedde var at hun begynte å flytte matskålene. Vi kunne stå opp om morgenen, og skålene kunne stå under bordet, i gangen etc. Vi reflekterte ikke stort over dette, regnet med at hun hadde vært skikkelig ivrig med spisinga. (Hun har stor appetitt!)
Men så en kveld vi satt og så tv registrerte jeg at "spiselydene" hennes ikke hørtes riktige ut. Stort var sjokket da jeg så en diger hankatt som sto og spiste av maten hennes. Vi spratt opp og katta la veien ut gjennom soveromsvinduet vårt. Den kunne avgjort veien. Dette var forrige helg.
Vinduene våre har stått vidåpne hele sommeren, men nå så vi ikke annet valg enn å sette dem i luftestilling for å holde katten ute. Jeg har imidlertid sett den ute i nærområdet flere ganger.
Natt til lørdag våknet jeg av at vår katt og den fremmede sto på verandaen og truet hverandre. Jeg listet meg i vinduet for å følge med. Det endte med at den store, fremmede katten lusket vekk. Jeg var lettet, for jeg ville nødig at vår katt skulle miste revir på vår egen veranda! Jeg gikk på badet, og mens jeg var der hørte jeg at de fløy på hverandre. Da jeg kom ut var ingen av dem å se. En halvtime senere fikk jeg lokket vår katt inn, og hun så helt ok ut.
Etter det så jeg ikke snurten til den sorte katten, og håpet at den kanskje begynte å ta hintet.
I mellomtiden har det blitt varmere og varmere inne, ettersom vinduene bare står i luftestilling. I dag hadde vi 26 grader i alle rom, og jeg tenkte at jeg skulle ta sjansen på å lufte. Alle vinduer og ytterdøren sto på vidt gap. Det tok toppen fem minutter, så var han inne på kjøkkenet og glefset i seg kattematen. Jeg hadde tilfeldigvis tresko på meg og trampet etter ham til han var ute av hagen. Deretter var det bare og lukke igjen, så her sitter jeg i varmen og er temmelig irritert.

Så hva kan jeg gjøre? Ettersom han tydeligvis er svært sulten heller jeg mot at han er hjemløs. Jeg har ikke kikket nært nok på ham til å se om han er merket. Jeg har jo ikke spsielt lyst til å lokke ham tilm eg for å sjekke heller. Så brutalt som det høres ut ønsker jeg ikke å gi ham noe inntrykk av at han er velkommen.

Om han skulle vise seg å tilhøre en nabo, kommer vi ikke spesielt mye nærmere en løsning. Jeg kan ikke godt be naboen om å holde katta innendørs for at jeg skal få ha vinduene oppe.

Ikke kan jeg legge ut noe for å holde katter unna, ettersom vi har katt selv. Vår katt er forresten sterilisert, så det er nok bare maten som lokker her.

Er det noen som har noen gode råd? Mens jeg sitter her og skriver tenker jeg at det beste nok er å kontakte dyrevernet, men da er jeg fortsatt litt avhengig av å se om han er merket først. :roll: Hva ville dere gjort?

Er takknemlig for alle råd jeg måtte få. :)

Edit: Nå har jeg sett nærmere på katten, og den har verken halsbånd eller øremerking. Jeg vet ikke hvordan chip skal kjennes ut, men kjente etter i nakken uten å finne noe spesielt. Han er avgjort vant med, og glad i, mennesker. Skal tro om noen har reist på ferie? :(

Brukeravatar
Flashgirl
Gammel traver
Gammel traver

Re: Plagsom nabo- eller hjemløs katt, trenger råd

Legg inn av Flashgirl » søn aug 09, 2009 9:26 pm

Er nok dessverre stor mulighet for at han er dumpet til fordel for 2 uker med sol og bading /: En ting du kan gjøre er å ta bilde an ham å henge opp lapper med bilde på butikkene i området og spørre om noen savner katten, eller vet hvem katten tilhører.

Du kan kontakte dyrevernet, men de har det veldig travelt, og sannsynligvis veldig fult på sommeren, så det er ikke sikkert at de har mulight et å ta ham i mot, men det er verd ett forsøk (:

Du kan ignorere katten, la være å gi den mat og fortsette å ha vinduene i luftestilling. Du kan også spraye en sånn spray som holder katter borte der hannkatten pleier å komme inn, bare ikke overdriv sånn at din katt går bort. Snakk med noen i en dyredutikk for tips og råd (;

Du kan ta katten til deg og mate den, men det kan nok bli ett problem siden katten din tydeligvis ikke liker den andre katten. Evt kan du mate katten ett annet sted, ett stykke fra huset ditt. hørte om ei som matet løs katter med billig hundemat med litt vann i, kattene likte det, og det kostet lite. Det er kanskje ikke verdens mest næringsrike mat, men bedre enn ingen ting (;

Du kan prøve å finne ett nytt hjem til ham, det er vanskelig, spesielt med tanke på at det er en voksen hannkatt, men det er kanskje noen gårder i området som kunne trengt en katt til å holde musene borte fra hus o.l til vinteren (;

Lykke til :)
En hest glemmer aldri, men tilgir alt <3

Brukeravatar
TC
Superskravler
Superskravler

Legg inn av TC » man aug 10, 2009 6:59 am

Ang.Vinduer. Du kan kjøpe svart fluenetting og feste på innsiden. Den synes ikke utenfra, i motsetning til den grønne nettingen. Forhåpentligvis gjør det at du kan ha vinduene åpne.

Brukeravatar
moni
Fersking
Fersking
Sted: Fredrikstad

Legg inn av moni » tir aug 11, 2009 3:48 pm

Hei. En microchip kan ikke kjennes. Du bør ta han til dyrelegen, så de kan finne ut om han er chippet, med apparatet de har for det. Hvis han ikke er kastrert, og du gjør det, går den sikkert kjempefint sammen med din katt. Jeg har gort det flere ganger opp gjennom årene, og det har alltid godt bra. Men før det bør du jo sette annonse m. bilde i avisen og rundt i området, butikk o.a. etter evnt. eier. Lykke til.

Svar