Annonser:

Ny hjemmeside til ditt dyr, kennel eller firma?

Gå til QT Systems

-----------------------

Bli fadder og gi et barn en ny sjanse

Bli fadder

nybegynner

Diskusjonsforum for sprangridning og dressur.

Moderatorer: lille pote, TC

nybegynner

Innlegg cat » Ons Jan 10, 2007 12:43 am

Hei. Jeg har meldt meg på ridesenter og skal lære meg sprang.
Jeg kan ri fra før, men har bare drevet med travere tidligere. Er det noen som har noen gode tips/råd så jeg er bedre forberedt til min første time. :roll:
cat
Fersking
Fersking

Innlegg Maxi » Tor Jan 11, 2007 1:00 pm

Hei og velkommen til forumet! Det er lenge siden jeg drev med ridning og sprang, så jeg husker nok ikke noe nyttig å tipse deg om. Men det er i alle fall kjempegøy og hoppe hinder med hest så du burde glede deg. Ridelæreren var så flink at vi fikk god innføring og lærte alt vi trengte før vi tok det første spranget, så det var ikke noe å grue seg for. Kanskje noen andre her kan gi deg noen tips? Ønsker deg bare lykke til! :D
Dyr har også sjel
Maxi
Superskravler
Superskravler

Innlegg Jeabea » Tor Jan 11, 2007 1:37 pm

hei hei, jeg rir en hingst i sprang konkuranser...
JEg er eheller ikke så veldig erfaren men du kan jo bare prøve å følge med absolut alt ridelæren din sier så tror jeg du lærer ganske fort! :)
De gale har det godt!
Brukerens avatar
Jeabea
Fersking
Fersking

Innlegg Hoyst_87 » Tor Jan 11, 2007 8:37 pm

Først og fremst vil jeg råde deg til å huske på å se opp og fram, ALLTID se dit du skal. Når du gjør dette, flytter du automatisk vekten i salen, slik at hesten raskere skjønner hvor du har tenkt at den skal gå. Dette regner jeg med du kan litt fra før, iom du har ridd travere, da ser man jo som oftest opp fra hesten. Ellers, følg godt med på hva ridelæreren sier, og jeg tror nok han/hun vil tenke på det at du ikke har ridd så mye sprang før, slik at han/hun legger opp til at du får lære det grunnleggende før du begynner på hinderne. :)

Ellers, vær nøye på å få hesten godt ut i svingene før hinderet, slik at du klarer å styre hesten rett på hinderet, i en rett linje, da blir det enklere for både hesten og deg selv.

Og ellers, er det noe du er usikker på, så si det til ridelæreren, han/hun er der for å lære deg noe, og for å hjelpe deg, så spør ivei!! :)
Astrid
<3 rottene mine: Mike, Tassen, Waylon, Askepott, Drucilla, Maji, Neñe, Kija og Deana <3
Hoyst_87
Fersking
Fersking

Innlegg cat » Fre Jan 12, 2007 2:09 pm

hei igjen folkens. Takk for bra svar. Nå er det bare noen timer igjen til jeg skal ned på ridesenteret å ha min første time. :D I cant wait..
cat
Fersking
Fersking

Re: nybegynner

Innlegg Henny » Tor Sep 24, 2009 9:22 pm

Hei:-)Bare lurte på om noen kunne gi meg litt tips, jeg har aldri hoppet sprang og jeg vil begynne så jeg lurte bare på om noen kunne si hvordan det er lurt å begynne. Setter stor pris på alle svar jeg kan få :P
Henny
Fersking
Fersking

Innlegg Flashgirl » Lør Sep 26, 2009 11:50 pm

Henny skrev:Hei:-)Bare lurte på om noen kunne gi meg litt tips, jeg har aldri hoppet sprang og jeg vil begynne så jeg lurte bare på om noen kunne si hvordan det er lurt å begynne. Setter stor pris på alle svar jeg kan få :P

Anbefaler å ta sprang timer på ett ridesenter hvor rideskolehestene er stødige nybegynner hester, da blir alt så mye lettere om du ikke må tenke på alt i begynnelsen (:

Om du skal lære deg det selv ville jeg startet i det små, med travbommer, her må du regulere avstanden på bommene etter stegene på hesten. Jeg kan ikke si noen nøyaktig avstand på bommene, da dette varierer veldig fra hest til hest, men de fleste hester klarer å tilpasse stegene bra selv. Når du rir over bommer skal hesten holde samme tempo mot bommene, over bommene og etter bommene og man skal alltig ri rett over, i en rett linje, og følge linjen ut til sporet i igjen.

For å holde samme tempo er det viktig å ta halvparader. Hesten skal ikke hoppe over bommene, dette er veldig fordi det kommer andre bommer etter på hesten kan lande på en bom med ett av beina og snuble (nevner dette fordi jeg har sett folk som driver hestene frem i galopp mot travbommer og ler mens hesten hopper små, korte hopp over bommene :shock: ) Når dere får travbommene skikkelig til kan dere jobbe med galopp bommer, her gjelder det samme som travbommer men avstanden skal være større.

Etter hvert kan man gå over til små kryss, kryss er bra for å lære seg å ri midt på hinderet (: Andre fine måter å hoppe på er å sette opp kombinasjoner med kryss, evt. rekk for å lære seg å ri på en rett linje i ett gjevnt tempo selv om hesten hopper innimellom.

Etter hvert kan man hoppe mer krevende hindere som oxer, trippelbar, murer, viftehindere e.l

Men som sagt anbefaler jeg å ha en ridelærer når man hopper (:

NB! ikke hopp uten beinbelegg, spesielt fremme, det er veldig viktig for å beskytte hestens sener.
En hest glemmer aldri, men tilgir alt <3
Brukerens avatar
Flashgirl
Gammel traver
Gammel traver

Innlegg Henny » Man Sep 28, 2009 8:39 pm

Takk for svar:-)Har tenkt å begynne når vi får tilbake det fine været her i nord, for nå er det bare regn,regn,regn å atter regn:-( men igjen takk for svar.
Henny
Fersking
Fersking

Innlegg LillyPoten » Fre Mar 02, 2012 10:15 am

cat skrev:Hei. Jeg har meldt meg på ridesenter og skal lære meg sprang.
Jeg kan ri fra før, men har bare drevet med travere tidligere. Er det noen som har noen gode tips/råd så jeg er bedre forberedt til min første time. :roll:

Ja, det finnes 2.sits, og 3.sits, på 2.sits skal du reise deg rett opp, og bare litt framover med en gang du jhopper over hindere, og 3.sits skal du reise deg opp, og lene deg nesten helt fram mot manen. Husk: Veldig viktig å hå hælen nede i stigbøylen. :)
Signaturen min: La alle dyr få så mye kos som mulig <3
Brukerens avatar
LillyPoten
Kjent fjes
Kjent fjes

Gå til Sprangridning og dressur

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

{RUN_CRON_TASK}
Innholdet og designet på denne siden er beskyttet i henhold til norsk lov om opphavsrett. Kontaktperson: Tonny Kluften.
Annonsere? - Om Dyresiden.no - Kontakt - Bytt startside - Legg til i favoritter - Link til Dyresiden.no - Privacy Policy
Design og publiseringsløsning fra QTSystem