Rundball til hest

Foring og ernæring hest.

Moderatorer: lille pote, TC

Svar
imme
Fersking
Fersking
Sted: litt over alt

Rundball til hest

Legg inn av imme » tir sep 20, 2005 8:02 pm

Hei...har bare lyst til å komme med noen tips..

Mange folk som er sterkt imot å fore hest på rundball,men ved å skaffe seg litt info om det så kan manges syn på dette fort endres til det positive.

Rundball er som de fleste vet ensilert gras pakket i plast..
De blir laget etter en tre-trinns-høstings metode (slått,tørket i noen timer og tilsatt ensilerings mens den blir presset og pakket i plast)

Noen vil si at rundball er ku-for,men det er det langt i fra!
Det som derimot er riktig er att det finnes mange forskjellige ensilerings midler (både biologiske og økologiske)... noen av disse er mere egnet for flermagede dyr (drøvtyggere) en andre..
Det beste ensilerings middelet til hest er kofasil..
Kofasil brukes ikke så mye grunnet at den trenger ganske bra vær og temperatur for å få ett vellykket resultat..
Men om du produserer egen rundball er det virkelig noe å tenke på å bruke kofasil til ensilering..
For de som kjøper rundball går det jo ann å kontakte den du kjøper de av og spørre om det er mulig for vedkommende og produsere noen med kofasil spessielt til deg..

En kilo rundball inneholder ofte fler forenheter enn en kilo høy..
Det er da mere næringsrikt for hesten å spise rundball..
Desuten er den veldig smaklig og hesten vil ofte velge dette alternativet i steden for høy.'

Det finnes også noe som heter silasje..det er samme konsept som rundball men med mye større tørrstoff innhold (altså tørrere en rundball men våtere enn høy)
Dette er også ett fint alternativ..

Jeg har kjempe gode erfaringer med å la hesten ha fri tilgang på rundball ute på beite om dagen (i foringssesongen så klart). så får de høy inne til kveldsforing.. Dette fungerer veldig bra og du slipper alle foringene om dagen,bare kveldsforing og kraftfor som må fores..
Det blir også veldig naturlig for hesten å kunne spise når den vill,tusle litt rundt og spise igjen når det passer den..

Håper dere har fått litt nyttig info.. Jeg annbefaler rundball på det sterkeste... :D
Du setter ingen spor der andre har trådd før deg

Stallplassen
Fersking
Fersking
Sted: Sauherad

Legg inn av Stallplassen » tir jan 17, 2006 8:21 pm

Helt enig!
Mine 10 hester går ute med fri tilgang på rundball. Vi "lager" dem selv og har ikke i ensileringsmiddel. Bare væt opps på mugg i ballen, særlig hvis du har drektig hoppe. Deilig med mette og fornøyde hester hele tiden! Noen mener hestene blir tunge av rundball, dette kan sikkert stemme for noen, men jeg vet også om aktive travere som får rundball.
Noen hester får mavesjuke bare de ser en rundball,som fjordingen min, med to høymåltider om dagen går det nogenlunde greit, men i perioder må han holdes helt unna og kun fores på tørrhøy. Vet at dette er et problem for andre også, særlig i store flokker hvor det er lagt opp til utegang og rundballeforing.
Stallplassen

Malla
Fersking
Fersking
Sted: norge ;)
Kontakt:

Legg inn av Malla » man okt 09, 2006 12:18 am

Hesten jeg hadde stod på rundball..
men jeg ble litt forbanna da han en dag plutselig stod å spiste på en..
Viste de skulle begynne med det på stallen, men det bør skje gradvis slik som alt annet for.

Han gikk på rundball og høy til kvelds..

Rundball er hvertfall myyye billigere i lengden enn høy..
-jehu-...

Brukeravatar
Charlotte <3
Fersking
Fersking
Sted: Østfold
Kontakt:

Legg inn av Charlotte <3 » søn feb 25, 2007 10:16 am

Ponnien min spiser rudball og det trives hun veldig godt med :D
Slå meg en gang, jeg bryr meg ikke ... Slå meg to ganger jeg blir sinna .. ! Slå dyrene eller vennene mine og du er død :?

Svar