Annonser:

Ny hjemmeside til ditt dyr, kennel eller firma?

Gå til QT Systems

-----------------------

Bli fadder og gi et barn en ny sjanse

Bli fadder

Fôring av hest??

Foring og ernæring hest.

Moderatorer: lille pote, TC

Fôring av hest??

Innlegg Anna1212 » Tor Aug 30, 2012 7:25 pm

Hei!

Jeg er helt ny på dette forumet, men jeg vil prøve å stille et spørsmål og se om jeg kan få noen nyttige svar:)

Jeg har flyttet hesten min til en stall som ikke ingår fôr, høy osv.. i stall-leien.
Det jeg lurer på er hvor mye høy i kg. jeg burde gi hesten min..

Spirit er:
7 år gammel, han er ca. 155mkh. Han har stått på sommerbeite nå i hele sommer og blitt lite brukt. han skal nå i hardtrening. hehe. han har dårlig kondisjon og må rett og slett slankes etter sommerbeite-opphold..
- han er gal etter mat! og kan si at han er ganske så rund.. han har blitt forvekslet med den gravide hoppa vi har på stallen.

Når han står inne på stall høst, vinter og tidlig vår er han vandt med å få kraftfôr + høy morgen og kveld, samt høy på beite hele dagen.
På sommerbeite har han fri-tilgang til gress og høy 24/7.

Nå på den nye stallen får han ikke fri-tilgang på beite.
Jeg lurer på om jeg skal ta han inn til middag, eller om jeg burde hoppe over middag, og heller gi han litt mer til kvelds enn han vanligvis får. Eller burde jeg holde rutinene og heller ta han inn og gi han høy/kraftfôr til middag. mtp. beite u/ fri-tilgang...
Jeg lurer også på hvor mye mye høy i KG han burde få om dagen, gjerne delt opp i morgen og kveld og evt. middag (om det lønner seg, da han må slankes)

Jeg lurer på dette, så jeg kan regne ut mnd. pris på høy ut i fra pris pr. kg..
Veldig greit å vite hva jeg må ut med i mnd.

På forhånd, takk for svar :)
Anna1212
Fersking
Fersking

Re: Fôring av hest??

Innlegg eesse » Tir Sep 25, 2012 3:42 am

Anna1212 skrev:Hei!

Jeg er helt ny på dette forumet, men jeg vil prøve å stille et spørsmål og se om jeg kan få noen nyttige svar:)

Jeg har flyttet hesten min til en stall som ikke ingår fôr, høy osv.. i stall-leien.
Det jeg lurer på er hvor mye høy i kg. jeg burde gi hesten min..

Spirit er:
7 år gammel, han er ca. 155mkh. Han har stått på sommerbeite nå i hele sommer og blitt lite brukt. han skal nå i hardtrening. hehe. han har dårlig kondisjon og må rett og slett slankes etter sommerbeite-opphold..
- han er gal etter mat! og kan si at han er ganske så rund.. han har blitt forvekslet med den gravide hoppa vi har på stallen.

Når han står inne på stall høst, vinter og tidlig vår er han vandt med å få kraftfôr + høy morgen og kveld, samt høy på beite hele dagen.
På sommerbeite har han fri-tilgang til gress og høy 24/7.

Nå på den nye stallen får han ikke fri-tilgang på beite.
Jeg lurer på om jeg skal ta han inn til middag, eller om jeg burde hoppe over middag, og heller gi han litt mer til kvelds enn han vanligvis får. Eller burde jeg holde rutinene og heller ta han inn og gi han høy/kraftfôr til middag. mtp. beite u/ fri-tilgang...
Jeg lurer også på hvor mye mye høy i KG han burde få om dagen, gjerne delt opp i morgen og kveld og evt. middag (om det lønner seg, da han må slankes)

Jeg lurer på dette, så jeg kan regne ut mnd. pris på høy ut i fra pris pr. kg..
Veldig greit å vite hva jeg må ut med i mnd.

På forhånd, takk for svar :)

Hei! : )

Det å finne riktig forplan for hesten din kommer an på veldig mye forskjellig. F.eks rase? vallak eller hingst? Hvilken kvalitet er det på foret? tørrstoff % ? Hard trening? (En vanlig hobbyhest som brukes 4-5 ganger i uka regnes som VEDLIKEHOLD, ikke hard trening, da hard trening vil si at hesten trenes opp til store konkuranser, VM, travsesong osv. I følge "tabellen" min).

Hesten bør få så mange måltider som mulig, selv om det mest vanlige er 3 ganger om dagen. Den bør ikke få færre måltider enn det.
Du kan jo evt. gi kraftfor bare om morgen og kveld.
Hesten har veldig liten magesekk. Dersom hesten får veldig næringsrikt gress/høy/rundball vil den legge på seg, men dersom du har litt mindre næringsrikt gress/høy/rundball så vil nok hesten gjerne spise hele dagen om han får lov.

Håper du får hjelp til å finne forplan til hesten din og at noe av det jeg skreiv vil være til hjelp :)
Hilsen Elisabet, Iris og Ive
eesse
Fersking
Fersking

Gå til Foring og ernæring

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

{RUN_CRON_TASK}
Innholdet og designet på denne siden er beskyttet i henhold til norsk lov om opphavsrett. Kontaktperson: Tonny Kluften.
Annonsere? - Om Dyresiden.no - Kontakt - Bytt startside - Legg til i favoritter - Link til Dyresiden.no - Privacy Policy
Design og publiseringsløsning fra QTSystem