Mistet hest på henger... :(

Sykdom og helse hest.

Moderatorer: lille pote, TC

Svar
Inwe
Fersking
Fersking
Sted: Trondheim

Mistet hest på henger... :(

Legg inn av Inwe » lør okt 14, 2006 5:48 am

Heisann..

Vi har mange islandshester der jeg bodde for 4 mnd tilbake.. Det var alt fra 1åringer, til 24-åringer.. :)
Mange blir brukt, men noen er ikke innridd eller innkjørt..
Har vært mange koslige stunder med de totalt 14 islendingene våre..

Har hatt mange vellykede turer ned til Molde, for innridning av hester..

Så kom det til en tur, da to av våre hester på 4 år, skulle nedover å rides inn.. Det var ei nyydelig rød hoppe, og en spesiell, kullsort vallak.. De gikk på hengeren med en gang, og virket som gledet seg over hvor de nå skulle.. :)
Så etter å ha kjørt i nærmere 2 timer, stopper vi for å ta en pause.. Vi var 2 biler, og ca 16 personer, som var med på denne turen..

Da ser vi at ruta foran på hestehengern var sparket ut! Og vi ser hoppa ligge som en hund foran, med hodet imellom forbeina til vallaken..!! Det var litt av et syn, og mange ble livredde, og visste ikek hvor de skulel gjøre av seg!! Så vi stoppet en plass der det var stor plass, og der fikk vi ut hestene.. Valakken rygget fint ned lemmen, og gikk og tuslet rundt på en bensinstasjon med ei jente som ville trøste seg litt.. Så ventet vi på at hoppa skulle komme haltende ned lemmen, men det var det ikke! Hun ble dratt nedover!! To stykker dro i grima hennes, mens tre stykker dyttet på bakparten! Det var mange som falt i gråt der!

Vi fikk ringt dyrlege i området, og han kom etter ca 10 min.. Kjempeflott dyrlege :)
Da var vi kun 5 stykker der, for de hadde lastet på vallaken på en annen henger, og hadde kjørt nedover mot Molde.. Så skulle dyrlegen ha hjelp til å få reist henne opp.. Hun som hadde ansvaret fikk ikke til å jøre det alene, og det var kun jeg som var istand til å hjelpe til.. Det hele hadde vært et så stort sjokk, at jeg bare gjorde det jeg fikk beskjed om.. Så dyrlegen tar tak i halen, jeg tar grima, og den ansvarlige konsentrerer seg om bakbeina..

Så Vi løfter opp, men stakkar hesten får ikke til noe! Så hun faller bare tung ned igjen, og man hører pusten gikk ut av henne et øyeblikk!! Så prøvde vi flere ganger, men hun hadde mistet følelesene i bakbeina.. Folket som var igjen, hadde nærmest flyktet fa stedet, og satt og gråt på andre siden av stasjonen..
Jeg nektet og forlate hesten! Hun var en så god venn til meg, og da skulle ikke jeg svikte henne når hun hadde det vondt og vanskelig.. Så jeg fikk ansvaret for henne, der hun lå midt på isen, og skalv.. Henta noen fleecetepper, og fikk under og over henne.. Satt å trøsta henne i 1 1/2 time, før de kom tilbake med hengeren.. Hun hadde prøvd å reise seg mange ganger, og folk ble like skuffa hver gang..

Så kom det arbeidet med å få henne inne i hengeren.. Så vi var tre stykker ved grima, og 4 stk på bakparten.. Så når vi endelig kom hjem, så måtte vi få henne på en presening, og dra henne til stalldøra.. Det var 7 meter, men vi brukte 40 min.. Så fikk vi henne inn, og ringe dyrlegen vår.. Han kom og kikket på, og ga henne smertestillende.. Så sa han: Gi henne tre-fir dager, så går det nok over. er en nerve som ligger i klem..

Så etter 4 dager, hadde det fremdeles ikke skjedd noe forbedring.. Hun hadde blitt værre, med store sår på hals og hode, etter mislykkede forsøk på å reise seg.. Dyrlegen kom igjen, men ville ikke avlive henne.. Ga henne igjen smertestillende, og dro.. Så etter 2 dager, så går en person inn for å se til henne.. Der lå hun som før: stille, med store sår, og pustet veldig tungt..Som vanlig.. Så etter 10 min, går noen andre ut for å skifte vann..

Da fant de henne død..

Dyrlegen kom på nytt, med røntgenapparat, og bil.. Hun hadde fått så store hjerneblødninger.. :(

Så hun forlot gården etter en halvtime..

Personlig, så er jeg meget sur på den siste dyrlegen.. Han kunne ha undersøkt henne der hun lå hjemme, istedet for å bare se på i 10 min, og gi en smertestillende! Hn gjorde det samme etter 4 dager! Og hun døde! :(
MVH Inwë

All you have to decide, is what to do with the time that is given to you. -Gandalf-

Maxi
Superskravler
Superskravler

Legg inn av Maxi » tor nov 30, 2006 11:18 pm

Så trist :cry:

Futurism
Fersking
Fersking
Sted: Drammen

Legg inn av Futurism » lør des 30, 2006 12:37 pm

Fy pokker altså. Ble lei meg når jeg leste innlegget ditt! Det finnes en del mange slække dyrleger der ute. :( Jeg vet hvordan det er å miste en hest. Har mistet 2 stk. Og det er den jævligste delen med å ha hester!!

Tror du skal vurdere og ta en annen dyrlege neste gang for å si det sånn :p

Mvh Kristine og Vanity

Britt Wenche Bjerkelund
Fersking
Fersking
Sted: Frei
Kontakt:

Legg inn av Britt Wenche Bjerkelund » fre mar 30, 2007 1:46 pm

uff så trist! :(
Britt Wenche Bjerkelund;)

Brukeravatar
Eliberg3