Utvikling av hunden.....

Diskusjonsforum for hundesport.

Moderatorer: lille pote, TC

Svar
Brukeravatar
lille pote
Superskravler
Superskravler
Sted: Drammen

Utvikling av hunden.....

Legg inn av lille pote » ons jun 13, 2007 7:00 pm

Jeg har akkuratt deltatt på valpekurs med charmy og har drevet å trent endel på det som jeg lærte på kurset. Hun som holdt kurset har rådet meg til å begynne med agility med charmy fordi henne sa at det hadde hjulpet charmy til å bli mere sikker på segselv. Hun nevnte også at det er vanelig for hunder å begynne med det når de er litt eldre enn charmy er nå men henne mente at charmy var ferdig vokst og klar for det mentalt. Noen som har drevet med aglity her inne og vet litt mere om dette? og evt. mener det er rett å begynne med dette på en hund?
Life widought animals,are not a life at all...

Brukeravatar
Canidae
Superskravler
Superskravler

Re: Utvikling av hunden.....

Legg inn av Canidae » ons jun 13, 2007 9:02 pm

lille pote skrev:Jeg har akkuratt deltatt på valpekurs med charmy og har drevet å trent endel på det som jeg lærte på kurset. Hun som holdt kurset har rådet meg til å begynne med agility med charmy fordi henne sa at det hadde hjulpet charmy til å bli mere sikker på segselv. Hun nevnte også at det er vanelig for hunder å begynne med det når de er litt eldre enn charmy er nå men henne mente at charmy var ferdig vokst og klar for det mentalt. Noen som har drevet med aglity her inne og vet litt mere om dette? og evt. mener det er rett å begynne med dette på en hund?
Hei lille pote.

Jeg har ikke trent agility, men det er egentlig ikke et bestemt tidspunkt for når man kan begynne å trene en hundesport, i allefall så lenge valpen/hunden har motorikk til det. Det finnes valper som er klare for lydighetsprøver når de er 9 mnd gamle. Alle hundesporter handler om å jobbe sammen med hunden innenfor fastsatte regler. Alle disse reglene kan brytes ned til små øvelser som man kan trene hver for seg.

Utfordringen er å legge treningen opp på et nivå som hunden takler, samtidig som man går et steg videre slik at hunden får ny læring, og dette er da eiers (og instruktør) ansvar.
Canidae © 2015

Brukeravatar
lille pote
Superskravler
Superskravler

Legg inn av lille pote » ons jun 13, 2007 9:13 pm

Canidae skrev:
lille pote skrev:Jeg har akkuratt deltatt på valpekurs med charmy og har drevet å trent endel på det som jeg lærte på kurset. Hun som holdt kurset har rådet meg til å begynne med agility med charmy fordi henne sa at det hadde hjulpet charmy til å bli mere sikker på segselv. Hun nevnte også at det er vanelig for hunder å begynne med det når de er litt eldre enn charmy er nå men henne mente at charmy var ferdig vokst og klar for det mentalt. Noen som har drevet med aglity her inne og vet litt mere om dette? og evt. mener det er rett å begynne med dette på en hund?
Hei lille pote.

Jeg har ikke trent agility, men det er egentlig ikke et bestemt tidspunkt for når man kan begynne å trene en hundesport, i allefall så lenge valpen/hunden har motorikk til det. Det finnes valper som er klare for lydighetsprøver når de er 9 mnd gamle. Alle hundesporter handler om å jobbe sammen med hunden innenfor fastsatte regler. Alle disse reglene kan brytes ned til små øvelser som man kan trene hver for seg.

Utfordringen er å legge treningen opp på et nivå som hunden takler, samtidig som man går et steg videre slik at hunden får ny læring, og dette er da eiers (og instruktør) ansvar.
Hei Canidae,takk for fine svar på mine spørsmål! jeg tror hvilken som helst hundesport er fint for å bytte tettere bånd mellom hund og eier. Jeg merket det på de øvelsene somjeg hadde på kurset at mye av de øvelsene som gikk på øyekontakt osv. jeg må begynne sakte og i et tempo som henne kan sakte men sikkert utvikkle seg. så etterhvert som henne har lært ting i den tiden henne treger vil jeg prøve nye ting som gir henne mer og jobbe med! :) iallefall er dette mine planer for å utvikkle henne. Men jeg må delta på kurs for å få en kvalifisert person som kan mye om dette! :) men blir nok spennede!

Brukeravatar
Canidae
Superskravler
Superskravler

Legg inn av Canidae » ons jun 13, 2007 9:17 pm

- høres ut som en plan, det er bare å stå på :D
Canidae © 2015

Brukeravatar
lille pote
Superskravler
Superskravler

Legg inn av lille pote » ons jun 13, 2007 9:52 pm

Canidae skrev:- høres ut som en plan, det er bare å stå på :D
takk for det! :)

valp
Fersking
Fersking
Sted: klovsteinsvegen

Legg inn av valp » ons jul 04, 2007 5:00 pm

Hei alle sammen jeg selger to renraset gordonsetter valper hvis du kjenner noen eller vil ha en så ring: 91355683.
de er to hanner som blir avlivet hvis de ikke blir solgt ring dette nummeret jeg skrev og ikke skriv her på denne siden ring!
nummeret tilhører eieren Harald Vestre

valp
Fersking
Fersking
Sted: klovsteinsvegen

Legg inn av valp » ons jul 04, 2007 5:01 pm

Hei alle sammen jeg selger to renraset gordonsetter valper hvis du kjenner noen eller vil ha en så ring: 91355683.
de er to hanner som blir avlivet hvis de ikke blir solgt ring dette nummeret jeg skrev og ikke skriv her på denne siden ring!

Brukeravatar
lille pote
Superskravler
Superskravler

Legg inn av lille pote » man jul 09, 2007 4:29 pm

valp skrev:Hei alle sammen jeg selger to renraset gordonsetter valper hvis du kjenner noen eller vil ha en så ring: 91355683.
du kan jo legge ut annonse på finn.no kanskje du får det lettere å selge dem der inne..

Sillyma
Fersking
Fersking

Legg inn av Sillyma » man mar 15, 2010 11:54 pm

Agility er kjempegøy for hunden, selv om den de første gangene (som min første var) er DRITredd og må bæres/lokkes/lures gjennom over, inni og under en del av hindrene! :)

Men - før hunden er utvokst i skjelettet bør du ikke trene den på de mest belastende hindrene/momentene. Dette gjelder selvsagt for alle typer hundesport/fysiske aktiviteter med hunden. Hvor tidlig dere kan leke dere på hele agilitybanen :) kommer an på hvor stor hunden din er, og hvor utsatt rasen er for forskjellige ledd- og muskelsykdommer. Sjekk fakta med en dyrlege som er god på hunder, og snakk med f.eks et par agilityhoder i hundeklubber i området (klubber som selv arrangerer agilitystevner og -kurs).

Have fun! :)

Svar