Ønsker informasjon om planlegging av valpekull.

Oppdrett og utstilling av hund.

Moderatorer: lille pote, TC

Svar
Lenetherese3
Fersking
Fersking

Ønsker informasjon om planlegging av valpekull.

Legg inn av Lenetherese3 » fre feb 06, 2015 11:14 pm

Vi er i undersøkelsesfasen av det å planlegge et planlagt kull på en renraset siberian husky som er 3 år. Det jeg håper ved å legge ut en " gren " på forumet her, er mest mulig konkret informasjon om regler og generell informasjon om valpekull.

Vi har ikke hannhunden selv, så vi søker etter en renraset siberian husky. Hva slags krav skal vi stille til hannhunden og skal vi betale for at vi " låner " hannhunden eller skal eier få en valp som "takk for hjelpen " ? Har lest diverse og begge ser riktige ut, som jeg har forstått, men hva er mest fornuftig og riktig i dette tilfelle?

Når det gjelder valpene når dem er kommet, hvor mange vaksiner skal dem ha før de kan bli overlevert til nyeeiere? Jeg vet om ormekur, men vaksiner er usikkert. Skal vi registere et kull FØR vi parrer tispa eller når det vises at tispa er gravid?

Vår tispe er renraset siberian husky. Hun er registert i Norsk Siberian Husky Klubb. Det er tatt "unghund helsekontroll" der hun er vaksinert mot div. sykdommer. Hun har også stamtavle. Vi har ikke sjekket henne for HD eller AD. Er det noe som bør bli gjort?

Svar