Generelt om avl og kattehold. Innekatt

Oppdrett og utstilling av katt.

Moderatorer: lille pote, TC, Katie

Svar
Pusungen
Fersking
Fersking

Generelt om avl og kattehold. Innekatt

Legg inn av Pusungen » ons okt 30, 2013 8:37 am

Hei.

Jeg bor i oslo og går med tanker om å skaffe meg katt. Det må dessverre være en innekatt, da jeg bor i bygård. Jeg har tenkt på britisk korthår eller en birma, og har noen spørsmål som jeg håper noen av dere erfarene kan svare på.

1) Hvordan er kattens trivsel som innekatt? Selvfølgelig sikkert delte meninger om dette, men jeg ønsker å høre om deres erfaringer. Jeg kommer egentlig utenbys fra og har alltid hatt katt med kattedør, slik at den kan gå ut og inn som den selv ønsker. Er det noen katter som egner seg bedre som innekatt enn andre?

2) Hvordan er det med lukt? Jeg hadde en venninne som hadde innekatt i en liten leilighet, og lukten var faktisk ganske stram der inne. Finnes det noen spesiell kattesand eller kanskje til og med kattedoer som er bedre pålukt enn andre?

3) Jeg har egentlig forelsket meg helt i en liten hannkatt som ligger på finn, og som kan brukes til avl, men det er kanskje dumt å holde hannkatter som innekatter dersom de er ukastrerte. Jeg tenker både med tanke på lukt og kattens behov for å "streife rundt". Noen meninger?

4) Hvordan er policyen på av på britisk korthår/hellig birma? Må katten stilles ut før den kan avles på?

5) Kom gjerne med tips om seriøse oppdrettere. I utgangspunktet på britisk og birma.

På forhånd takk for svar

Svar