Jeg trenger utstillings råd! :)

Oppdrett og utstilling av katt.

Moderatorer: lille pote, TC, Katie

Svar
Brukeravatar
Cougar
Fersking
Fersking

Jeg trenger utstillings råd! :)

Legg inn av Cougar » søn jan 13, 2008 7:06 pm

Heisann..
Jeg har akkurat fått meg en nydelig liten orientalergutt som jeg kunne tenkt meg å stille ut. Jeg har aldri stilt ut noen av pusene mine før så lurte på om det var noen her som kunne fortelle litt hvordan det foregår. Med tanke på hvilke forberedelser jeg må gjøre før utstilling. Må han vaskes, kloklippes osv...?.. Hvilket utstyr trenger jeg å ha med? Må jeg ha eget bur? Er det en standard type bur? Trenger han å læres å gå i bånd?
Han har stamtavle (kl. 1) og helseattest i orden og han er meldt inn i NORAK. Er det noen andre papirer som må ordnes?
Som dere skjønner er jeg helt grønn her og trenger litt "Utstilling101" her. Jeg skal ha med en fra oppdrettet som skal hjelpe meg. Men hadde vært fint å vært litt forberedt og hvertfall late som jeg har litt peiling på det som skal skje :D

Hilsen Cougar.

Brukeravatar
lille pote
Superskravler
Superskravler
Sted: Drammen

Legg inn av lille pote » man jan 14, 2008 2:32 pm

Har ikke så mye peil på dette angående utstillinger jeg. Men uansett så er det kanskje lettere å kontakte oppdrettere av rasen der du kjøpte han fra,så kan de fortele deg hva som trengs å gjøres eller hva du må forberede deg og katten til osv før utstilling.
Life widought animals,are not a life at all...

Brukeravatar
Pusi
Kjent fjes
Kjent fjes
Sted: Stavanger
Kontakt:

Legg inn av Pusi » man jan 14, 2008 3:17 pm

Hei :lol:
Nå har ikke jeg stilt ut en korthårskatt før (bare Norsk Skogkatt) Men ja klørne bør klippes, det varierer hvor mye folk sier du skal klippe. Personlig tar jeg bare tuppene slik at pus lett kan slipe dem spisse igjen etter utstilling :wink:
Burpynt (tepper osv til å ha i buret) kan du somregel låne, noen klubber/privatpersoner tar med extra.
Alt styling utstyr for de som trenger det kan du kjøpe på utstillingen, klo saks, textur spray osv... :roll:
Ellers så har jeg ennå ikke klart å skjønne alt som skjer på utstillingen spør de som har bur i nerheten av deg. Bur blir du forresten tildelt når du kommer.
Lykke til :lol:

Brukeravatar
Titus
Fersking
Fersking
Sted: Akershus

Legg inn av Titus » man feb 04, 2008 2:31 pm

Hei!

Hvis du også har lyst til å se hvordan bedømmingen foregår samt litt om utstilling kan du gå inn å denne linken http://www.mcoloversandbreeders.com/ Det er til en maine coon-side, men det er veldig generellt. Der er det også en videosnutt av en katt som dømmes.

Når deg gjelder vask ville jeg tatt kontakt med oppdretteren jeg hadde kjøpt katten fra. Dersom disse ikke har greie på dette, ring en av oppdretterene i Norak http://home.online.no/~mmera/norak-oppdrettkat4.html og spør pent om de har noen råd.

Vet veldig godt hvordan du har det - stilte ut maine coonen min for første gang i januar. Har blitt bitt av basillen, så kanskje vi sees på utstilling? Har selv meldt på både til Norak og til Lirak.

Lykke til med utstillingsforbredelsene!
Barooo og mjau!
Titus

Brukeravatar
Cougar
Fersking
Fersking

Legg inn av Cougar » lør feb 23, 2008 12:24 pm

Takk for svar og nyttig link! :)
Har sjekka litt på linken og selvom jeg ikke forstod alt, fikk jeg en pekepinn på hva som foregår :) Får desverre ikke vært med på utstillingen i ekeberghallen likevel, men skal satse på neste som var i østfold...?.. :) hehe. Går litt i surr her.

Hilsen Cougar.

Rakid
Gammel traver
Gammel traver
Sted: Gan i Fet
Kontakt:

Re: Jeg trenger utstillings råd! :)

Legg inn av Rakid » lør mar 15, 2008 2:39 pm

Cougar skrev:Heisann..
Jeg har akkurat fått meg en nydelig liten orientalergutt som jeg kunne tenkt meg å stille ut. Jeg har aldri stilt ut noen av pusene mine før så lurte på om det var noen her som kunne fortelle litt hvordan det foregår. Med tanke på hvilke forberedelser jeg må gjøre før utstilling. Må han vaskes, kloklippes osv...?.. Hvilket utstyr trenger jeg å ha med? Må jeg ha eget bur? Er det en standard type bur? Trenger han å læres å gå i bånd?
Han har stamtavle (kl. 1) og helseattest i orden og han er meldt inn i NORAK. Er det noen andre papirer som må ordnes?
Som dere skjønner er jeg helt grønn her og trenger litt "Utstilling101" her. Jeg skal ha med en fra oppdrettet som skal hjelpe meg. Men hadde vært fint å vært litt forberedt og hvertfall late som jeg har litt peiling på det som skal skje :D

Hilsen Cougar.

Hei på deg

Katteutstilling har jeg ikke peiling på, jeg stiller ut hunder, det er stor forskjelle på katteutstilling og hundeutstilling.

Da ønsker jeg deg all lykke med din kattepus på utstilling, ønsker dere alle som stiller ut deres dyr lykke til.
Ingen vet hva dagen bringer før solen er gått ned
Ragnhild Kilde

Brukeravatar
Cougar
Fersking
Fersking

Legg inn av Cougar » lør mar 15, 2008 8:55 pm

Takk for det! Dessverre spøker det litt for utstillinga nå.

Vesle Onyx gutten har blitt sjuk. Han kan ha fått katte-klamydia eller katte-herpes. :( Så nå har han havnet på en 10 dagers antibiotika kur og øyensalve. Vi skulle egentlig trekke noen melke-hjørnetenner som ikke har viket for de nye når vi var hos dyrlegen i dag. Men siden narkose er stor påkjenning for katten, ville jeg ikke det (ikke dyrlegen heller) så lenge han er syk. Dvs at tannagrden hans kan forskyves av melketennene og han vil få en feil som gjør at han ikke stilles ut.
Men det viktigste for meg er selvsagt at Onyx blir frisk og at det ikke er noe alvorlig men bare en øyen infeksjon.

Hilsen Cougar.

Rakid
Gammel traver
Gammel traver
Sted: Gan i Fet
Kontakt:

Legg inn av Rakid » lør mar 15, 2008 9:23 pm

Cougar skrev:Takk for det! Dessverre spøker det litt for utstillinga nå.

Vesle Onyx gutten har blitt sjuk. Han kan ha fått katte-klamydia eller katte-herpes. :( Så nå har han havnet på en 10 dagers antibiotika kur og øyensalve. Vi skulle egentlig trekke noen melke-hjørnetenner som ikke har viket for de nye når vi var hos dyrlegen i dag. Men siden narkose er stor påkjenning for katten, ville jeg ikke det (ikke dyrlegen heller) så lenge han er syk. Dvs at tannagrden hans kan forskyves av melketennene og han vil få en feil som gjør at han ikke stilles ut.
Men det viktigste for meg er selvsagt at Onyx blir frisk og at det ikke er noe alvorlig men bare en øyen infeksjon.

Hilsen Cougar.
Hei

Jeg ønsker deg lykke til med Onyx, det viktigeste er at han blir frisk og rask igjen, utstilling får komme i etterkant.

Lykke til og god påske
Ingen vet hva dagen bringer før solen er gått ned
Ragnhild Kilde

Svar