Når kan jeg få kull på katten?

Oppdrett og utstilling av katt.

Moderatorer: lille pote, TC, Katie

Svar
Brukeravatar
Pusi
Kjent fjes
Kjent fjes
Sted: Stavanger
Kontakt:

Når kan jeg få kull på katten?

Legg inn av Pusi » ons jan 09, 2008 9:49 am

Jeg har hørt at bengal kattene tar lenger tid å bli fult utvokst, en vanlige katter stemmer det?
Når er det mest gunstig å få et kull på henne?
Med skogkattene sier de at katten skal være fra 1 til halvannet år, er det det samme med bengalen?
Hadde vel egentlig ikke trengt å gjenta spørsmålet men pytt pytt :lol:

Brukeravatar
lille pote
Superskravler
Superskravler
Sted: Drammen

Legg inn av lille pote » ons jan 09, 2008 10:59 am

En venn av meg har bengal. Ja er sant som du sier,de blir kjønnsmoden senere enn katter av andre raser/slag. Er ikke sikker på når vennen min sin katt var moden,men han hadde hannkatt da. Men sikkert lurt å prate med oppdretteren din som du kjøpte katten fra,de har masse kunnskap om rasen. Er nok de som kan gi deg de beste svarene angående dette også.
Life widought animals,are not a life at all...

Brukeravatar
lille my
Superskravler
Superskravler
Sted: Rogaland
Kontakt:

Legg inn av lille my » ons jan 09, 2008 4:12 pm

Sier meg helt enig med lille pote :wink: Hør med oppdretteren. Det som er viktig å huske på er at katten ikke alltid er psykisk klar til å få et kull, selv om den har blitt kjønnsmoden. Det er nesten som oss mennesker. Vi blir kjønnsmodne lenge før vi er modne nok i toppen til å ta oss av et barn. Det varierer veldig fra katt til katt hvor moden den er på det område. Lille My fikk sitt første kull når hun var ca 1 år. Da viste hun tydelig at hun ikke hadde særlig greie på hvordan hun skulle ta seg av de. Hver gang hun hørte oss, for hun ut fra huset sitt og kom til oss. Forsøkte vi å sette oss ned ved siden av huset og kose henne samtidig som kattungen diet. Reiste hun seg opp og ville hoppe ut. Når kattungen begynte å krype rundt, brukte hun henne til lekemus. Jeg ble nødt til å gripe inne flere ganger. Kattungen jamret, mens moren lekte videre :? Hun var tydeligvis mye modnere nå i år når hun fikk Simba og Nala. Da var hun 2 år og 2 mnd. Hun lekte riktig nok litt med de enda når de var helt små. Men hun visste mye mer omtanke for de, lot de die mens jeg snakket og koste med henne.

For å sammenligne katten med menneske en gang til: Når en katt er 1 år, tilsvarer det var 15-16 menneske år. Så da er det ikke så rart at de færreste kattene igrunnen er modne nok til å få kattunger når de er rundt året :wink:
Lille My, Simba og Nala - mine gullklumper<3

Svar