kattemor

Oppdrett og utstilling av katt.

Moderatorer: lille pote, TC, Katie

Svar
rosa_sukkerspinn
Fersking
Fersking

kattemor

Legg inn av rosa_sukkerspinn » ons aug 15, 2007 1:45 am

hei!

lurte på om noen her som kan svare på mitt spm, spør her fordi dere vet kanskje litt om kattefødsler osv..

min katt har fikk kattunger 1 juni. Etter dette ble hun svært tynn, så jeg begynte å fore henne på juniorfor. Dette kombinert med at hun bare er inne etter fødslen, derav dårlig mosjonering(vært vant til å være ute)

kan dette ha noe med at hun nå er blitt tykkere igjen?
Oh Yeah!

Brukeravatar
lille my
Superskravler
Superskravler
Sted: Rogaland
Kontakt:

Legg inn av lille my » ons aug 15, 2007 6:46 am

Det har nok en sammenheng det ja. Det er en tøff påkjenning for katten å få kattunger, og det er ikke uvanlig at katten blir litt tynn etter fødselen. Det er veldig bra at katten din legger på seg igjen slik at den får tilbake sin idealvekt. Kattungefor inneholder mer næring enn fôr til voksne katter siden kattunger vokser og utvikler seg hele tiden det første leveåret. Det er derfor anbefalt å gi kattemoren kattunge for når hun er drektig og frem til kattungene er avvent fordi hun trenger veldig mye næring når hun skal fostre opp kattungene.

Om hun ikke begynner å bli feit, gjør det ikke noe om hun får kattunge for et par uker til. Kattungene er ca 10 uker nå så de har et par uker igjen sammen med moren. Deretter kan du gradvis gå tilbake til det vanlige foret. :wink:

Hvilket kattunge for er det du gir henne? Lille My fikk også kattunger 16. juli. Hun er litt tynn synes jeg så nå får hun en blanding av RC fit 32 og kitten. Lurer på om jeg skal prøve med bare kitten en stund og se om hun vil spise det og om hun legger på seg litt.
Lille My, Simba og Nala - mine gullklumper<3

rosa_sukkerspinn
Fersking
Fersking

Legg inn av rosa_sukkerspinn » fre aug 17, 2007 9:41 pm

vanlig friskas kattefor, og nåkka som hete active..kolonial-kattefor
Oh Yeah!

Brukeravatar
lille my
Superskravler
Superskravler
Sted: Rogaland
Kontakt:

Legg inn av lille my » søn aug 19, 2007 11:01 am

rosa_sukkerspinn skrev:vanlig friskas kattefor, og nåkka som hete active..kolonial-kattefor
Anbefaler deg å bytte til for kjøpt i dyrebutikk eller hos dyrlege. Fortypene Hills, Royal Canin og Iams inneholder mye mindre vann og mer næring i forhold til matbutikkfôrene. En ting som friskies scorte elendig på i testen som forbrukerportalen gjorde i mars i år, var innholdet av omega3, som er veldig viktig for en blank og kraftig pels. Mine fikk friskies og wiskas før, men etter råd fra menneskene her inne byttet jeg til Royal Canin. Kattene har aldri virket sunnere og friskere. Pelsen er glatt og fin i forhold til før. Det kan se mye dyrere ut når du skal kjøpe sekken på i dyrebutikken eller hos dyrlegen, men i lengden koster det omtrent det samme. Grunnen til dette er bla. annet innholdet av vann i foret. Siden Hills, Iams og RC inneholder mye mindre vann, trenger de ikke spise så mye av det.

Nå har Nala og Simba såvidt begynt å spise tørrfor. De får RC babycat, det går ned på høykant. Det er tydeligvis et godt fôr for Lille My er helt gal etter det. RC kitten som ligger i hennes skål rører hun nesten ikke :lol: Hun har bare spist det i 5 dager så jeg har ikke merket særlig vektøkning enda, men det kommer nok med tiden.
Lille My, Simba og Nala - mine gullklumper<3

Svar