Matproblemer?

Foring og ernæring katt.

Moderatorer: lille pote, TC, Katie

Svar
Aluni
Fersking
Fersking

Matproblemer?

Legg inn av Aluni » tir aug 19, 2008 12:22 pm

Hei,

Jeg har 2 katter Orion og Xima. Orion er nå ca 13 uker gammel, fikk han av dyrebeskyttelsen når han var ca 8-9 uker da de ikke hadde noen kattemor som kunne være "fostermor". Han har fått RC kitten siden han kom til meg har har slukt det rått har vokst masse :)

Problemet nå er (hvis du kan kalle det et problem) er at jeg har fått en ny katt Xima for ca to uke siden, hun er ca ett år og får RC for kastrerte katter. Nå vil ikke Orion ha kattunge fòret mer, han vil heller spise Xima sitt. Hver gang jeg ser at han spiser hennes fòr flytter jeg han forsiktig til sitt egen, og da spiser han seg ferdig der.

Det jeg er mest redd for er at han ikke skal få i seg den næringen han trenger.

Har dere noen råd om hvordan jeg kan få han til å spise kitten fòret?

Brukeravatar
camrus
Gammel traver
Gammel traver

Legg inn av camrus » tir aug 19, 2008 12:33 pm

Hei, Jeg har også vært å hentet en kattunge fra dyrebeskyttelsen,. og jeg har en 3 årig katt her hjemme. slik det funker for meg er at jeg lar matetil 3 åringen stå i høyden på et annet rom og det funker fint så langt..
Camilla :)

Brukeravatar
lille my
Superskravler
Superskravler
Sted: Rogaland
Kontakt:

Legg inn av lille my » tir aug 19, 2008 12:52 pm

camrus skrev:Hei, Jeg har også vært å hentet en kattunge fra dyrebeskyttelsen,. og jeg har en 3 årig katt her hjemme. slik det funker for meg er at jeg lar matetil 3 åringen stå i høyden på et annet rom og det funker fint så langt..
Veldig bra tips :wink: Eller om du ønsker å ha maten i samme rommet, og har tid, kan du passe på at han spiser fra rette skålen.

Har du fått beskjed fra dyrlegen om at Xima må spise fôr for kastrerte katter? Steriliserte hunnkatter har ikke samme behovet for spesialfor som hannkatter har med tanke på urinsteiner og urinveisproblemer. Jeg fikk beskjed fra min dyrlege når Lille My ble sterilisert at hun kunne få det samme foret som hun alltid har fått. Men alle steriliserte/kastrerte katter har lett for å legge på seg. Så dersom din katt er litt for stor, eller legger lett på seg, bør du nok holde deg til spesialfor for kastrete katter. Poenget mitt her er at dersom Xima ikke er for stor eller legger lett på seg, eller du har fått beskjed fra dyrlegen om noe annet, kan hun også spise fôr for kattunger. Du må da holde nøye øye med henne og se at hun ikke legger på seg. Om dette er en mulighet, kan du gi begge RC Kitten. Jeg brukte det til Simba og Nala gjennom hele oppveksten og er strålende fornøyd. Som du sier, så slukte de det rått og vokste i raserfart :wink: :lol: Leste ikke jeg i et annet innlegg her, at du skulle til dyrlegen for vaksine snart? Hør da med dyrlegen hva de anbefaler. Det er jo de som ser og kjenner kattene dine :wink:
Lille My, Simba og Nala - mine gullklumper<3

Aluni
Fersking
Fersking

Legg inn av Aluni » tir aug 19, 2008 2:22 pm

Hun er absolutt ikke overvektig eller i nærheten av å bli det :) Hun er veldig smidig og slank. Har ikke fått beskjed av dyrlegen at hun skal ha mat for kastrerte katter, men det var det hun fikk hos dyrebeskyttelsen så jeg bare forsatte med det. Hun er ikke noe særlig begeistret for kitten foret, men jeg kan jo kjøpe et annet rc for som er bedre for henne. Kan ta henne med til dyrlegen når jeg skal vaksinere Orion å høre hva han/hun mener.

Takk for gode råd.

Brukeravatar
lille my
Superskravler
Superskravler
Sted: Rogaland
Kontakt:

Legg inn av lille my » tir aug 19, 2008 7:34 pm

Du får høre med dyrlegen hva de mener. Om de mener det går greit, er det jo et alternativ å prøve et annet formerke. Kan anbefale specific dersom dyrlegen din fører dette merke. Lille My og Nala er to av mest kresne kattene jeg har vært borti. Nala spiser kun tørrfor, mens My kan spise våtfor en sjelden gang. Ingen av de vil ha noe som helst av menneskemat, men specific spiser de :lol:
Lille My, Simba og Nala - mine gullklumper<3

Svar