hvor mye mat er vanlig for en kattunge å spise?

Foring og ernæring katt.

Moderatorer: lille pote, TC, Katie

Svar
Brukeravatar
Kriwin
Fersking
Fersking
Sted: Vestfold

hvor mye mat er vanlig for en kattunge å spise?

Legg inn av Kriwin » tor jul 31, 2008 10:43 pm

lurer litt på om My ikke liker maten hun får, om jeg da må bytte eller om det er vanlig å spise så lite om hun gjør? hun får rent vann morgen og kveld, litt ordentlig kattemelk på morgnen, våtfor på lørdagen som litt lørdagskos, kattemelken drikker hun opp med engang hun får den, nesten det samme med våtforet, men tørrforet trenger jeg nesten ikke å fylle hverdag engang, er dett unormalt lite? :roll: hun ser ut til å ha lagt på seg en del siden vi fikk henne, også er hun veldig aktiv, leker, jakter og hopper rundt, hun vil nesten ikke ligge stille :lol: så det virker ikke som hun er underernært heller, men stusser litt når heg ser på matskålen hennes... :?

å hva er det aller aller beste foret å gi en tigerfarget liten skogskatt? er så mange forskjellige merker, og i dyrebutikken vi går i er de ikke til så veldig stor hjelp at det gjør noe... på forbrukerrapporten toppet iams på tørrfor, men har sett flest snakke om royal canins.. vil gjerne at hun skal ha samme merke på tørrfor og våtfor (av en eller annen grunn :lol: )...

Brukeravatar
camrus
Gammel traver
Gammel traver

Legg inn av camrus » fre aug 01, 2008 2:02 pm

er hun sterilisert?
pusejenta mi er vedig sær i matveien, har prøvd litt forskjellig før jeg fant frem til Hills. selv om hun er innekatt så er hun veldig aktiv og slank i kroppen så i frykt for dårlige tenner så falt valget mitt på hills dental.
Hun elsker foret og pelsen skinner. Foret ser faktisk veldig bra og fristende ut med mye "god lukt".
-Pusejenta mi veide 2 kilo i en alder av 2 år når hun ble sterilisert, nå har hun vel hvertfall lagt på seg en kilo og ser veldig godt ut..
Camilla :)

Brukeravatar
Kriwin
Fersking
Fersking

Legg inn av Kriwin » fre aug 01, 2008 7:23 pm

[quote="camrus"]er hun sterilisert?
pusejenta mi er vedig sær i matveien, har prøvd litt forskjellig før jeg fant frem til Hills. selv om hun er innekatt så er hun veldig aktiv og slank i kroppen så i frykt for dårlige tenner så falt valget mitt på hills dental.
Hun elsker foret og pelsen skinner. Foret ser faktisk veldig bra og fristende ut med mye "god lukt".
-Pusejenta mi veide 2 kilo i en alder av 2 år når hun ble sterilisert, nå har hun vel hvertfall lagt på seg en kilo og ser veldig godt ut..[/quote]

nei hun er ikke sterilisert enda, men hun skal så snart hun er gammel nok til det :wink: fant en annen dyrebutikk i byen, de var litt flinkere, de anbeaflte iams kitten, så kjøpte en liten pose som hun kan smake på, noen som har erfaringer med iams, om jeg ble lurt eller om det var et godt kjøp hvis My liker det da vel og merke? :)

Brukeravatar
lille my
Superskravler
Superskravler
Sted: Rogaland
Kontakt:

Legg inn av lille my » søn aug 10, 2008 9:18 pm

Hvor gammel er denne frøkna?

Jeg brukte Royal Canin til Simba og Nala. Brukte RC babycat frem til de var 4 mnd og deretter RC kitten til de ble kastrert/sterilisert ca 8 mnd gamle. Moren spiste babycat fra hun fikk kattungene så da Simba og Nala var rundt 6 uker, begynte de å utforske matskålen selv. Jeg hjalp dem litt med å legge en bit i munnen på de. Nala var solgt med en gang. Det falt tydelig i smak hos henne. Så hun spiste selv fra dag en. Simba trengte litt mer tid, men i løpet av den første uken spiste også han selv. De spiste stadig mer og mer og siden har jeg ikke hatt noen problemer i matveien med de.

Jeg tror at for å få henne til å spise bra med tørrfor, bør hun ikke få noe annet før rutinen med at tørrfor er hovedmat er innarbeidet. Får hun skikkelig kvalitetstørrfor, trenger hun i realiteten ikke noe mer. Alt annet (våtfor, kattemelk osv.) skal kun brukes som kos en gang av og til.

Det er også viktig å lære henne opp til at det dere mennesker har på tallerken ikke er mat for henne. Ikke gi henne noe matrester, hverken direkte fra deres tallerk eller i hennes. Gjøres dette fra katten er helt liten, slipper du en masete katt som henger over deg hver gang du skal spise. Simba og Nala spiser nå ikke noen annet enn tørrfor. Våtfor vil de ikke ha noen av det. Simba er mer åpen for ting som leverpostei, ost, skinke osv som godbit, mens Nala ikke vil ha noe slikt - hun skal ha tørrforet sitt, ikke noe annet :lol: Men det er helt slutt på godbiter nå som dyrlegen har gitt beskjed om at de må ned i vekt for å ikke risikere hjerte- og karsykdommer senere i livet. Simba veier 6,4 kilo og Nala 4,3, mens de bør ligge på henholdsvis 4,5 og 3,5 :?
Lille My, Simba og Nala - mine gullklumper<3

Brukeravatar
majam
Fersking
Fersking
Sted: Grimstad, dvs Sørlandet:)

Legg inn av majam » man aug 11, 2008 12:15 pm

med en tidligere katte fant vi ut at pusen ikke kunne ha våtfor i det hele tatt. den hadde alltid fått tørrfor, men så gikk vi tom og hadde tilfeldigvis en våtforboks igjen, denne ga vi pusen og katta forandra helt personlighet, f .eks :fra å aldri mjaue til å gå helt amokk når det var fortid, veldig slitsomt (boksen holdt jo i 2 dager eller noe sånt) tørrforet rørte den ikke i denne tia, og det tok vel en gode 2-3 uker før den normale adferden kom tilbake, og han motvillig godtok at det var tørrfor på menyen igjen, dette var en boks fra vanlig butikk så begynte å lure på hva de putta oppi denne. Men så til poenget, det kan hende at katta di er så glad i våtfor at den blir mer kresen på 2.rangs mat (dvs tørrforet)

Brukeravatar
lille my
Superskravler
Superskravler
Sted: Rogaland
Kontakt:

Legg inn av lille my » man aug 11, 2008 1:46 pm

majam skrev:med en tidligere katte fant vi ut at pusen ikke kunne ha våtfor i det hele tatt. den hadde alltid fått tørrfor, men så gikk vi tom og hadde tilfeldigvis en våtforboks igjen, denne ga vi pusen og katta forandra helt personlighet, f .eks :fra å aldri mjaue til å gå helt amokk når det var fortid, veldig slitsomt (boksen holdt jo i 2 dager eller noe sånt) tørrforet rørte den ikke i denne tia, og det tok vel en gode 2-3 uker før den normale adferden kom tilbake, og han motvillig godtok at det var tørrfor på menyen igjen, dette var en boks fra vanlig butikk så begynte å lure på hva de putta oppi denne. Men så til poenget, det kan hende at katta di er så glad i våtfor at den blir mer kresen på 2.rangs mat (dvs tørrforet)
Vet det er mange som sliter med nettopp dette problemet. Av en eller annen grunn, liker mange katter våtforet bedre enn tørrforet. Om det er fordi det er lettere å spise, lukter bedre eller noe annet vet jeg ikke. Det som er sikkert er hvertfall at dersom katten din har fått for vane å spise våtfor, kan det ta uker og måneder før du klarer å forandre på det, hvis du i hele tatt klarer det.

Jeg vil si jeg har vært heldig på det området. Mine katter har fått tørrfor fra de har vært ca 6 uker gamle. Når rutinen med tørrfor er godt innarbeidet - etter ca et par måneder - har de fått smake på våtforet. De aller fleste katten har likt dette veldig bra. Men for å holde på at tørrforet er hovedmat, har de kun fått litt våtfor en gang i uken. Lille My er veldig glad i våtfor, men kun en gang eller to i uken. Får hun det for ofte, blir hun lei og nekter å spise det. Da tar hun heller tørrforet :lol: Simba og Nala liker ikke våtforet overhode. De har trodd og ment helt fra de var små at våtforet var dritt. Når moren fikk det mens de fortsatt diet av henne, stod de å gravde på siden av skålen for liksom å grave ned denne dritten :lol: Jeg har prøvd et par ganger etter på å gi de våtfor, nå sist for et par uker siden, men de vil fortsatt ikke vite av det. De skal ha tørrforet sitt! :lol:
Lille My, Simba og Nala - mine gullklumper<3

Brukeravatar
Kriwin
Fersking
Fersking

Legg inn av Kriwin » man aug 11, 2008 5:22 pm

hun er en 13 uker gammel..fikk henne litt tidlig fordi de som har mammaen hennes hadde bestilt ferie før du oppdaget at katten(e) dems var gravide (de er sterelisert nå :wink: ) hun min My skal bli sterelisert når hun er gammel nok.. Nå går det med maten MYE bedre, hun får fortsatt våtfór på lørdagen, men har sluttet å gi henne kattemelk... Satte med ned sammen med henne hverdag for en ukes tid siden og hjalp henne med å spise, å nå spiser hun helt selv, til og med den porsjonen hun skal ha om dagen også :D tror hun skjønte hva den skålen med mat var til også at det nye foret (iams kitten) falt bedre i smak enn det forrige, hun har også fått penere pels, og vokser i riktig tempo, også trenger ikke jeg å bekymre meg for at hun sluter når jeg er på jobb (selvom hun har full matskål når jeg drar) :lol:

Det med å gi katter menneske mat og restene fra oss har jeg alltid vært i mot så det får hun absolutt ikke, det er et nei nei her i huset :lol:

Brukeravatar
majam
Fersking
Fersking
Sted: Grimstad, dvs Sørlandet:)

Legg inn av majam » man aug 11, 2008 8:02 pm

det med at pusene ikke skal få menneskemat. Om vi har hatt kjøtt til middag har de av og til fått rester i biter (helt uten bein og krydder). De har da fått dette etter vi har rydda inn maten, og de har da ikke forbundet middagen vår med snacstid. Men kan behandla kjøtt være skadelig for pusen? Eneste jeg har hørt er at kyllingbein, krydder og en bakterie i rå fisk kan være skadelig.

Svar