Tørt tørrfor??

Foring og ernæring katt.

Moderatorer: lille pote, TC, Katie

Svar
cossie
Fersking
Fersking

Tørt tørrfor??

Legg inn av cossie » søn apr 20, 2008 8:08 pm

Heisann alle katteelskere :) .. Vi har for en liten måned siden fått oss en nydelig Maine Coon jente, men vi har det samme problemet som sikkert mange har, hun spiser for lite. derfor har vi begynt å bløte på tørrforet hennes. for da spiser hun mer. skjønner at dette går ut over forets evne til å hjelpe tennene,, men har det noen annen negativ effekt?? fordøyelse etc??

Brukeravatar
camrus
Gammel traver
Gammel traver

Legg inn av camrus » søn apr 20, 2008 8:46 pm

kan hende hun ikke liker den typen så veldig godt, min kattejente er kjempesær men hun er veldig glad i hills sitt for, og hun ser sunn og vital ut. hva slags for bruker dere nå da?
Camilla :)

cossie
Fersking
Fersking

Legg inn av cossie » søn apr 20, 2008 9:48 pm

vi bruker royal canin for. (kitten)

Brukeravatar
lille pote
Superskravler
Superskravler
Sted: Drammen

Legg inn av lille pote » søn apr 20, 2008 10:31 pm

Jeg har to katter - den ene spiser omtrent alt,men den andre er rimelig sær. Kan hende at katten din ikke er så glad i royal kanin. Det er veldig forskjellig fra hver katt hva de liker best. Du kan jo prøve med å fòre med noe annet å se om matlysten forandrer seg.
Life widought animals,are not a life at all...

Brukeravatar
lille my
Superskravler
Superskravler
Sted: Rogaland
Kontakt:

Re: Tørt tørrfor??

Legg inn av lille my » man apr 21, 2008 9:07 am

cossie skrev:Heisann alle katteelskere :) .. Vi har for en liten måned siden fått oss en nydelig Maine Coon jente, men vi har det samme problemet som sikkert mange har, hun spiser for lite. derfor har vi begynt å bløte på tørrforet hennes. for da spiser hun mer. skjønner at dette går ut over forets evne til å hjelpe tennene,, men har det noen annen negativ effekt?? fordøyelse etc??
Hva er hun vant med å spise hos oppdretteren?
Lille My, Simba og Nala - mine gullklumper<3

cossie
Fersking
Fersking

Legg inn av cossie » tir apr 22, 2008 7:34 pm

hun fikk royal canin hos oppdretter også,, derfor valgte vi å fortsette med det.. men det at vi bløter på maten hennes da?? har det ikke så stor betydning??

Brukeravatar
lille my
Superskravler
Superskravler
Kontakt:

Legg inn av lille my » ons apr 23, 2008 6:39 am

cossie skrev:hun fikk royal canin hos oppdretter også,, derfor valgte vi å fortsette med det.. men det at vi bløter på maten hennes da?? har det ikke så stor betydning??
Det er ikke å anbefale, nettopp pga det med tennene. Kattene trenger å tygge tørrforet slik at det sliper rene tennene. Hvordan spiste hun hos oppdretter? Jeg har hatt en god del kattunger opp gjennom årene. Når de har blitt gamle nok til å spise selv, ca 6 uker, har jeg satt frem en skål med tørrfor. Noen ser da på moren og gjør etter henne, mens andre er litt mer tilbakeholdne. De som ikke spiser selv, har jeg lagt en bit inn i munnen på slik at de får kjenne smaken. Til dags dato er det ikke en kattunge som ikke har spist tørrfor selv i løpet av få dager. Den første tiden får de ikke noe annet enn tørrfor. Det fører til at de spiser det, noen litt fortere enn andre. Det som jeg har nevnt her, er noe som katten skal gjennom mens den ennå er hos moren - fra 6. til 12. leveuke skal dette læres. Jeg anbefaler deg å bare sette frem tørt tørrfor og friskt vann og ikke gi pusen noe annet. Når katten da blir sulten, vil hun sansynligvis godta foret og spise.

Hold oss oppdatert på hvordan det går :wink:

cossie
Fersking
Fersking

Legg inn av cossie » lør apr 26, 2008 8:03 am

joda, da har vi holdt en hard linje med tørrforet i noen dager, og det går sånn passe bra,, hun spiser,, men ikke så mye som før,, men etter mine målinger blir det bare bedre og bedre :) .. vi får bare fortsette,, hun blir nok vant til å ta i litt ekstra når hun tygger.. takk for gode råd..

Brukeravatar
lille my
Superskravler
Superskravler
Kontakt:

Legg inn av lille my » lør apr 26, 2008 7:44 pm

Det kan høres ut som du er på rett vei :) Bare fortsett med stram linje, så får du snart en katt som spiser tørrfor veldig bra :wink:

Svar