Hvordan fòre kattene mine rett?

Foring og ernæring katt.

Moderatorer: lille pote, TC, Katie

Svar
Brukeravatar
lille pote
Superskravler
Superskravler
Sted: Drammen

Hvordan fòre kattene mine rett?

Legg inn av lille pote » tor mar 27, 2008 9:12 pm

Jeg var hos vetrinæren i går. Jeg spurte vetrinæren min litt angående vekten til Shakira. Henne har alltid vært god og rund. Selv da henne var nyfødt. Henne var en kraftig liten plugg selv da henne var født i forhold til de andre fra kullet henne ble født i. En matglad katt er henne. Shakira målte 4,4 på vekten. Vetrinæren min mente at jeg nødvendigvis ikke trengte å sette henne på en slankekur,fordi henne så at katten min var kraftif bygd. Men at jeg måtte selv avgjøre dette selv,om jeg selv syntes det var behov. Har tenkt litt på dette i dag,litt usikker på hva jeg skal gjøre. Fordi jeg har jo 1 katt til utenom henne. Søsteren til Shakira,Shagma er litt under normal vekt på en digitalvekt,ganske så liten og tynn. Men henne spiser vanelig. Men henne har et ekstremt aktivitetsnivå. Så henne forbrenner det meste gjennom aktiviteten.

Jeg kan da altså ikke bytte over til slankefòr,fordi det vil komme dårlig ut på Shagma. Så hva gjør jeg nå i en slik situasjon? Shagma er veldig glad i bløtfor,tunfisk - henne spiser det meste i grunn. Mens Shakira den litt mere lubbene henne spiser kun tørrfòr og tunfisk.
Jeg har ingen som helst mulighet til å ha kontroll på hvem som skal spise av hva om jeg da skifter over til annet fòr. De spiser når de selv blir sultene. Men jeg kan ikke ha en skål til den ene pusen,mens den andre har den andre. Fordi når jeg ikke er hjemme kan jeg ikke ha full kontroll.

Jeg selv mener ikke at katten min er super overvektig. Men slik jeg selv føler det så er det greit å tenke gjennom flere løsninger her,må jo tenke på det beste for katten min sin helse. Selv om henne har alltid vært rak motsettning av søsteren så tror jeg nå at jeg kanskje vil spørre andre her inne om råd og tips. Fordi jeg har ikke tatt noen besluttning av noe. Bare tenke gjennom ting...
Life widought animals,are not a life at all...

Maxi
Superskravler
Superskravler

Legg inn av Maxi » tor mar 27, 2008 9:18 pm

Tenkte litt på hvis du begrenser bløtfôret litt og fôrer mest med tørrfôr. Kunne det ha hjulpet Shakira litt tro? Og ta den tunfisken litt sånn i helgene eller noe liknende? Bare noen tanker fra meg. Er ingen spesialist på dette med fôring da. :)
Dyr har også sjel

Brukeravatar
lille pote
Superskravler
Superskravler

Legg inn av lille pote » tor mar 27, 2008 9:25 pm

Jeg fòrer i hovedsak tørrrfòr som hovedfòr. Tunfisken får de en gang i blandt. Dvs 3-4 ganger i måneden. Så det er ikke det henne overfores på. Jeg fyller matskålene opp 1 gang om dagen. Jeg har to vanelig skåler i normal størrelse ståendes fremme. Så jeg gir dem det som er vanelig ved fòring.

Maxi
Superskravler
Superskravler

Legg inn av Maxi » tor mar 27, 2008 9:36 pm

Ja, jeg skjønner :wink:
Tenkte kanskje at du ga dem det hver dag. Nei, da skjønner jeg at du lurer på hva du skal gjøre. Vanskelig når det er flere dyr, da går de i hverandres skåler ja :)
Dyr har også sjel

Brukeravatar
lille pote
Superskravler
Superskravler

Legg inn av lille pote » tor mar 27, 2008 11:52 pm

Ja det er det som er problemet her. Det blir går lissom inn på dem begge uansett hva jeg gjør,så vanskelig å gjøre noe annerledes med den ene og ikke den andre,iallefall på matveien. Fordi dem begge har så & si stort sett den samme kosten...

Brukeravatar
lille my
Superskravler
Superskravler
Sted: Rogaland
Kontakt:

Legg inn av lille my » fre mar 28, 2008 7:47 am

Legger Shakira fortsatt på seg? Om hun ikke gjør det og dyrlegen ikke mente det var nødvendig med slankekur, kan du fortsette som du gjør. Etter min mening er det helt riktig foring. Kattene spiser bra og er fornøyd uten å legge på seg :wink:

Nå vet jeg ikke hvordan kroppsbygningen til Shakira er, men du sier den er kraftig. Da synes ikke jeg det høres ut som hun er for tykk. Simba og også en kraftig og stor kropp og vekten hans stopper rett under 5 kilo. Han er fortsatt en kattunge på 8 1/2 mnd og kan vokse litt til. Likevel er han ikke tykk. Etter min mening, og dyrlegens, er han en skikkelig kosebamse :lol: Nala er hans rake motseting. Liten og spe kropp, veier i underkant av 3 kilo. Hun er heller ikke tynn. Pga den lille kroppen, er hun heller ikke så tung. Hun har arvet morens kroppsbygning. Jeg har fått spesialfor for kastrerte katter nå, Specific FCD. Fikk da beskjed om at jeg måtte følge foringsveiledningen nøye slik at de ikke farer opp i vekt og blir overvektige. Jeg vil følge med på vekten deres en stund fremover og passe på at de ikke legger på seg pga maten.
Lille My, Simba og Nala - mine gullklumper<3

Brukeravatar
lille pote
Superskravler
Superskravler

Legg inn av lille pote » fre mar 28, 2008 2:22 pm

Nei,Shakira legger ikke fortsatt på seg. Synes henne har hatt den samme kroppsbyggningen og fasong de siste årene. Så jeg har lissom bare konkludert i at henne bare er litt kraftig. Fordi det har henne alltid vært. Når jeg klapper henne kjenner jeg ikke fett som på en overvektig katt ville hatt. Henne er fast i formen som en sunn katt. Stereliserte katter får ofte litt hengeskinn under magen som regel da de har har hatt et ingrep. Men det er bare skinn når jeg kjenner på det. Fordi Shagma har det samme selv om henne er tynn katt.

Brukeravatar
lille my
Superskravler
Superskravler
Sted: Rogaland
Kontakt:

Legg inn av lille my » fre mar 28, 2008 4:36 pm

lille pote skrev:Nei,Shakira legger ikke fortsatt på seg. Synes henne har hatt den samme kroppsbyggningen og fasong de siste årene. Så jeg har lissom bare konkludert i at henne bare er litt kraftig. Fordi det har henne alltid vært. Når jeg klapper henne kjenner jeg ikke fett som på en overvektig katt ville hatt. Henne er fast i formen som en sunn katt. Stereliserte katter får ofte litt hengeskinn under magen som regel da de har har hatt et ingrep. Men det er bare skinn når jeg kjenner på det. Fordi Shagma har det samme selv om henne er tynn katt.
Da ville jeg bare fortsatt som du gjør i dag. Så lenge katten ikke fortsetter å legge på seg, er det ingen fare :wink:
Lille My, Simba og Nala - mine gullklumper<3

Brukeravatar
lille pote
Superskravler
Superskravler

Legg inn av lille pote » fre mar 28, 2008 5:47 pm

Ja,er nok det jeg kommer til å gjøre også. Fordi så lenge vekten holder seg stabil er det jo ikke noen grunn til bekymringer. :) Takker for alle svar jeg har fått. :D

Svar