Kan katten fort bli fet av våt for?

Foring og ernæring katt.

Moderatorer: lille pote, TC, Katie

Svar
Camilla :)
Kjent fjes
Kjent fjes

Kan katten fort bli fet av våt for?

Legg inn av Camilla :) » tir des 25, 2007 1:38 pm

Hei!

Jeg har hørt at hvis du gir en voksen katt mer våtfor enn anbefalt, kan den fort bli fet!

Er det sånn med kattunger også?
De er jo så mye i aktivitet!?

Vi pleier å gi Zippo ( 2 mnd) 2 teskjeer våtfor, ca 2 ganger om dagen, i tilegg til tørrfor som står fremme hele dagen!
Camilla og Zippo :)
Glad i deg pusen min <3
Bilde
[/url]

Brukeravatar
lille pote
Superskravler
Superskravler
Sted: Drammen

Legg inn av lille pote » tir des 25, 2007 6:41 pm

Litt usikker på dette om katten kan bli fetere med bløtforet. Men det som er at vis du bare forer med bløtfor kan katten ofte bli sær. Nekte å spise annet enn kun bløtfor. Vet om en som bare foret katten med det en periode,katten nektet og røre annet. Da lot det rett og slett å nektet å spise maten.. Jeg serverer ene katten min begge deler,den andre katten min har aldri likt bløtfor i det hele tatt. Tørrforet er hovedforet og de får en gang i blandt bløtfor. Dessuten tror jeg at tørforet inneholder mere viktige næringsstoffer enn det bløtforet byr på i lengden. Så det å variere litt er jo ikke så dumt. Jeg serverer mine katter også tunfisk for å få litt avveksling fra hverdagsenmaten,det elsker de begge to utrolig mye. De skraper bollen hver eneste gang. :D
Life widought animals,are not a life at all...

Brukeravatar
lille my
Superskravler
Superskravler
Sted: Rogaland
Kontakt:

Legg inn av lille my » ons des 26, 2007 1:42 pm

Våtforet inneholder mer vann enn tørrforet, men næringsinnholdet skal være det samme så lenge det er innenfor samme merke.

Grunnen til at det ikke er lurt å gi for mye våtfor, er at det kan føre til tannproblemer. Det dannes belegg rundt tennene og tannkjøttet som kan føre til betennelse. Tørrforet sliper ned dette belegget, så derfor skal hovedmaten bestå av skikkelig tørrfor.

Lille My får våtfor maks 2 ganger i uken. Får hun det for ofte, blir hun lei og vil ikke ha. Hun har også en veldig sensitiv mage og tåler kun Hills sitt våtfor. Til vanlig får hun Royal Canin tørrfor. Det går ned på høykant :lol:

Simba og Nala liker ikke våtfor, så de får bare tørrfor.

Grunnen til at katter blir feite, er enten feil mat eller for mye mat og for lite aktivitet. Kattunger er ikke særlig utsatt for å bli feite. Som du sier er de veldig aktive og i tillegg vokser de og utvikler seg jevnt det første leveåret. For at kattunger skal få en optimal vekst og utvikling er det viktig med et næringsrikt for beregnet på kattunger. Noen kattunger vokser fortere enn andre. Hannkatter vokser mye fortere enn hunnkatter, de blir som regel også en del større når de er voksne. Simba er 5 1/2 mnd og har vokst forbi moren, My, for lenge siden. Nala er fortsatt litt mindre enn moren.
Lille My, Simba og Nala - mine gullklumper<3

Camilla :)
Kjent fjes
Kjent fjes

Legg inn av Camilla :) » ons des 26, 2007 4:46 pm

Tusen takk for alle svar!! :D

Vi gir også Zippo litt tunfisk og reker innimellom, og som sikkert mange katter gjør, ELSKER han det !! :wink:

Takk for at dere svarte, jeg fikk virkelig ordenlitg svar på noe jeg lurte fælt på!!! :)
Camilla og Zippo :)
Glad i deg pusen min <3
Bilde
[/url]

Svar