mat og drikke til de søte små!

Foring og ernæring katt.

Moderatorer: lille pote, TC, Katie

Svar
mary
Vært her en stund
Vært her en stund
Sted: Tønsberg

mat og drikke til de søte små!

Legg inn av mary » fre nov 09, 2007 10:27 am

Min Mira blir fort dårlig i magen om hun spiser butikkfòr (tørrfòr), så i fjor vinter gikk jeg over til Royal canin sensitive stomach, og hun er SÅ mye bedre. Flott i pelsen, og legger ikke spesielt på seg. Har alltid tørrfòr stående framme, og våtfòr får hun en gang om dagen. Har begynt å kjøpe sånn 4pack i butikken fra Gourmet, fordi de ikke har noen grønnsaker som katter helst ikke skal ha. Jeg skulle være økonomisk forrige måned og kjøpte inn en sekspack istedet - som tydeligvis inneholder andre ingredienser!! Mira nektet å spise denne, og ble fryktelig tynn. Nå erj eg tilbake på 4packen og hun gomler ivei. Skjønner ikke at kan være mulig, men :lol:
Når det gjelder drikke, så nekter Mira å drikke på skål. Neida, hun skal ha på springen i badekaret hun, og dit går hun når hun er tørst. Nå som vi skal få ny katt, hvordan skal jeg lære han å drikke fra skål? og hvordan bør jeg gå frem slik at han ikke spiser hennes fòr og omvendt? han bør vel ha litt babyfòr i noen måneder til :)
Bilde
Bilde

Brukeravatar
lille pote
Superskravler
Superskravler
Sted: Drammen

Legg inn av lille pote » fre nov 09, 2007 10:55 am

Angående dette med bløtforet. Jeg har to katter og forer dem begge med tørrfor. De får bløtfor også... den ene elsker bløtfor, den andre min nekter alt av bløtfor. Hun spiser bare tørrfor og tunfisk. Katter kan være sære,noen er mere altspisende enn andre.

Dette med vannet,det er sikkert lurt å prøve ha en bolle med vann siden av maten,om ikke katten vil drikke derfra så kanskje den vil med tiden. Men du burde ha en stående der for den nye katten din. Kanskje den gamle katten din vil drikke når den ser at den nye drikker derfra,det vet jeg ikke... Men bedre at du prøver.. Katter lærer av å se andre også gjøre noe.
Life widought animals,are not a life at all...

mary
Vært her en stund
Vært her en stund

Legg inn av mary » fre nov 09, 2007 11:43 am

Gjør meg ingenting at Mira drikker fra badekaret, synes det er litt morsomt med sånne spesielle gester :lol: Har alltid vann stående fremme og, men det rører hun ikke. Eneste jeg har lagt merke til med Mira er at hun spiser tørrfor fryktelige rart. Hun gaper på en måte over kanten av skålen og får med seg litt mat. Halvparten av tørrforet havner på utsiden :lol: utrolig spesiell måte å spise på, men jeg får på en måte ikke gjort noe med det!
Bilde
Bilde

Brukeravatar
lille my
Superskravler
Superskravler
Sted: Rogaland
Kontakt:

Legg inn av lille my » fre nov 09, 2007 12:43 pm

Katter er SVÆRT sære når det gjelder mat. Lille My spiser kun Royal Canin tørrfor, for tiden får hun kitten. Skal gradvis bytte over til voksenfor når hun flytter hjem til foreldrene mine neste helg. Hun får Hills våtfor av og til, men blir det for ofte vil hun ikek spise det. Noe annen mat vil hun ikke ha. Jeg har prøvd å lokke henne med godbiter som ost, skinke, leverpostei osv, men ikke tale om. Nei hun skal ha skikkelig kvalitetsfor den lille frøkna :lol: Simba og Nala spiser også RC kitten. Våtfor tror de er dritt og forsøker å grave det ned :lol: De synes all mat vi spiser er spennende og vil gjerne smake på alt. Men for å ikke få masete katter senere, får de ingen ting med bordet. Hender de av og til får en liten ostebit utenom. Men er veldig forsiktig siden de har så sensitive mager. Det er ikke særlig spennende med innekatter med diare (:X)

Hør med dyrlegen hva hun anbefaler i Mira sitt tilfelle. Om hun vil ta skade av kitten foret. Dersom hun mener det er uheldig for henne for henne å få kattungefor, bør du gi de mat på to forskjellige steder. Kattunger trenger for beregnet på kattunger for at de skal vokse og utvikle seg optimalt. Mens kastrerte katter gjerne har lett for å legge på seg og få urinveisproblemer av for som ikke er spesialisert til kastrerte katter. Det kan være stress å passe på at de ikke spiser av hverandre sin skål. Men hør først med dyrlegen. Det er de som kjenner Mira, eller hvertfall har mulighet til å sjekke henne og si noe om hva du bør gjøre :wink:

Ang vann når den lille kommer, la vannskålen stå på siden av maten. Om ikke kattungen allerede kan drikke av skålen, der den så nysjerrig at den bare må stappe nesen nedi og finne ut hva det er. Etter kort tid finner den ut at det er mye greiere å putte tungen nedi enn nesen :lol: Når kattungen drikker av skålen, kan de hende at Mira også finner ut hva den skal brukes til. :wink:
Lille My, Simba og Nala - mine gullklumper<3

Brukeravatar
Svimehue
Kjent fjes
Kjent fjes
Sted: Der en skulle tru at isjo nokon kunne bu:)

Legg inn av Svimehue » fre nov 09, 2007 2:32 pm

haha! Det med vannet er en sær greie.. Har et vennepar med samme "problem", katten dems vil kun ha vann fra springen og KUN når dama i huset setter på vannet.. Prøver gubben i huset og sette på vannet for katten vil den ikke ha.. Hehe..
Pus, Pjusken & Zelda<3 Savner lille Lussikatten:(

Brukeravatar
Vetlajento
Gammel traver
Gammel traver
Sted: Sjøvegan
Kontakt:

Legg inn av Vetlajento » fre nov 09, 2007 4:10 pm

Milli spis også tørrforet på ein ganske spesiell måte: Ho grev nedi maten med poten, får tak i nokre bitar, fører poten til munnen og spis! Kanskje eg skulle lære ho å bruke kniv og gaffel også ? :lol:
Bilde

Bilde

Brukeravatar
Svimehue
Kjent fjes
Kjent fjes
Sted: Der en skulle tru at isjo nokon kunne bu:)

Legg inn av Svimehue » fre nov 09, 2007 8:01 pm

Vetlajento skrev:Milli spis også tørrforet på ein ganske spesiell måte: Ho grev nedi maten med poten, får tak i nokre bitar, fører poten til munnen og spis! Kanskje eg skulle lære ho å bruke kniv og gaffel også ? :lol:
Høres ut som en kul katt hehe.. Litt fin på det...:)
Pus, Pjusken & Zelda<3 Savner lille Lussikatten:(

mary
Vært her en stund
Vært her en stund

Legg inn av mary » fre nov 09, 2007 10:38 pm

:lol: :lol: Er det mulig:) Så mye rare dyr:)
Bilde
Bilde

Brukeravatar
Flashgirl
Gammel traver
Gammel traver

Legg inn av Flashgirl » søn nov 11, 2007 6:58 pm

Gråpus får vann på ei flat skål, alle helst av en flat tallerken e.l før drakk hun bare fra DUSJEN! og da måtte vanne stå på og renne litt, ikke for mye, men heller ikke for lite.

Dyrlegen tipset oss om at katter liker å drikke fra steder der det ikke var for dypt og de ville også helst nesten kunne se seg selv i vannet :?
En hest glemmer aldri, men tilgir alt <3

mary
Vært her en stund
Vært her en stund

Legg inn av mary » man nov 19, 2007 3:16 pm

Flat skål var lurt!! Skal teste det ut med Mira!
Bilde
Bilde

mary
Vært her en stund
Vært her en stund

Legg inn av mary » man nov 19, 2007 3:19 pm

Idag har jeg vært å kjøpt fòr til Max. Royal Canin Kitten.. Den er vel grei den? Har noen noe erfaring? Husker ikke hvem jeg brukte til Mira..
Bilde
Bilde

Brukeravatar
lille my
Superskravler
Superskravler
Kontakt:

Legg inn av lille my » tir nov 20, 2007 3:22 pm

mary skrev:Idag har jeg vært å kjøpt fòr til Max. Royal Canin Kitten.. Den er vel grei den? Har noen noe erfaring? Husker ikke hvem jeg brukte til Mira..
Jeg bruker det til Simba og Nala. De er strålende fornøyd med det, store og fine er de. Pelsen er nydelig og avføringen er fast og fin :D

Lille My fikk også det fra hun ble drektig til hun reiste hjem til foreldrene mine sist helg. Da hadde ikke moren og søsteren min sett henne på nesten en måned. Det første de sa da hun kom hjem var: "Så feit hun har blitt" :lol: Hun er ikke feit, men fått litt mer rundt beina enn hun hadde rett etter fødselen.

mary
Vært her en stund
Vært her en stund

Legg inn av mary » ons nov 21, 2007 10:51 am

Hehe :)

Jeg synes Mira har lagt på seg sånn i det siste! Hun er mindre ute, det regner jo :lol: Har nok noe med det å gjøre. Hun pleier å ha tørrfòr framme hele tiden, men nå har jeg redusert litt.. Hun får en halv skål om morgenen, våtfòr om ettermiddagen og en halv skål tørrfòr om kvelden igjen. Ser ut til at dette hjelper, selvom det er litt krise for henne de gangene det ikke er mat der :lol:
Bilde
Bilde

Brukeravatar
lille my
Superskravler
Superskravler
Kontakt:

Legg inn av lille my » ons nov 21, 2007 12:24 pm

mary skrev:Hehe :)

Jeg synes Mira har lagt på seg sånn i det siste! Hun er mindre ute, det regner jo :lol: Har nok noe med det å gjøre. Hun pleier å ha tørrfòr framme hele tiden, men nå har jeg redusert litt.. Hun får en halv skål om morgenen, våtfòr om ettermiddagen og en halv skål tørrfòr om kvelden igjen. Ser ut til at dette hjelper, selvom det er litt krise for henne de gangene det ikke er mat der :lol:

Det er ikke så ofte det er tomt for hverken mat eller vannskålen, men når det er det merker jeg det fort på Simba og Nala. De blir veldig klengete og "snakkesalige". Du kan liksom lese på de at de har tomt for mat :lol: Når det er tomt i vannskålen, blir de helt hypre. En skulle gjerne tro at de da ble litt slappere siden de er tørste, men det er ikke tilfelle hos meg hvertfall. Da fyker de rundt overalt, helt til jeg fyller på skålen deres :lol:

Brukeravatar
lille my
Superskravler
Superskravler
Kontakt:

Legg inn av lille my » lør nov 24, 2007 5:05 pm

JA, katter er kresne i matveien. Nå vil ikke Lille My ha kokt fisk en gang :shock: Vet ikke helt hvilken fisk det var, det var søsteren min som prøvde å gi det til henne, men likevel... :lol:

Svar