Adultfòr til kattunge?

Foring og ernæring katt.

Moderatorer: lille pote, TC, Katie

Brukeravatar
Svimehue
Kjent fjes
Kjent fjes
Sted: Der en skulle tru at isjo nokon kunne bu:)

Adultfòr til kattunge?

Legg inn av Svimehue » tor sep 13, 2007 4:41 pm

Er det farlig å gi en kattunge på 9 uker tørrfor for voksne katter?
Gjør det jo ikke med vilje, har jo voksne katter her i huset også, så har en skål med babymat og en med voksenmat stående fremme, og kan jo ikke til enhver tid stå å passe på hvem som spiser hva..

Brukeravatar
lille pote
Superskravler
Superskravler
Sted: Drammen

Legg inn av lille pote » tor sep 13, 2007 6:47 pm

Det er ikke farlig,men det er mye viktige mineraler og vitaminer som en kattunge burde få i seg i tørrfor til kattunger. Som ikke finnes i vanelige voksenkatt foret. Derfor er det viktig at du er sikker på at det i allefall får i seg iallefall litt av det kittenforet som du har.
Life widought animals,are not a life at all...

Brukeravatar
Hignoria
Superskravler
Superskravler
Sted: Ålesund
Kontakt:

Legg inn av Hignoria » tor sep 13, 2007 8:26 pm

kattunge mat er som du kanskje har sett, mindre biter enn hos voksne. dette er for at ungene ikke skal sette maten fast i de små spiserørene sine. heller sett ungens mat på et egent rom.
Bilde

Brukeravatar
lille my
Superskravler
Superskravler
Sted: Rogaland
Kontakt:

Legg inn av lille my » tor sep 13, 2007 8:48 pm

Kattungefor inneholder mye mer av noen næringsstoffer enn voksenforet. Det er fordi kattungen vokser og utvikler seg konstant det første året, og trenger mye næring for å utvikle seg som den skal.

Bitene er også mindre, de er tilpasset størrelsen på munnen og spiserøyrene. Kattungene lærer å tygge som de skal.

Hvor mange andre katter har du? Voksne? Kastrerte? Om de ikke er kastrerte og ikke overvektige, gjør det ikke noe om du gir de kattunge for alle sammen. Men pass da på at de voksne kattene ikke legger på seg. Det er viktig at kattungen får tilstrekkelig med næring, men samtidig må ikke den/de andre bli overvektige.
Lille My, Simba og Nala - mine gullklumper<3

Brukeravatar
Svimehue
Kjent fjes
Kjent fjes

Legg inn av Svimehue » tor sep 13, 2007 9:08 pm

Åkei, da er det visst ganske viktig at den lille får ha maten sin! Har to andre voksne katter som er sterilisert, og normalt tynne. Babymaten står på et eget rom, men døra er jo åpen hele tiden.. Får prøve å gi den mest mulig mat mens de andre er ute.. Synd de andre er så glad i baby maten den blir jo mye dyrere, hvis alle tre skal leve på den. hehe

Brukeravatar
Hignoria
Superskravler
Superskravler
Sted: Ålesund
Kontakt:

Legg inn av Hignoria » fre sep 14, 2007 4:44 pm

når jeg kjøper tørrfôr til kattungen min så kjøper jeg bare de boksene enten fra wiskas eller friskies og de er ikke dyrere enn annnen tørrfôr, tror jeg betaler en 20kr eller noe og den varer jo en liten stund.
Bilde

Brukeravatar
Svimehue
Kjent fjes
Kjent fjes

Legg inn av Svimehue » fre sep 14, 2007 10:38 pm

Hignoria skrev:når jeg kjøper tørrfôr til kattungen min så kjøper jeg bare de boksene enten fra wiskas eller friskies og de er ikke dyrere enn annnen tørrfôr, tror jeg betaler en 20kr eller noe og den varer jo en liten stund.
Det er de jeg også kjøper.. Men de finnes bare i de små boksene.. Pleier å kjøpe noen kilo av gangen jeg.. Spiser alle kattene mine babymat hadde det gått en sånn boks om dagen:S

Brukeravatar
Marie B
Kjent fjes
Kjent fjes
Sted: Sør-Trøndelag

voksen for

Legg inn av Marie B » søn sep 16, 2007 11:17 am

ja, når begynner dere å gi voksenfor: ? Markus er nå 5 måneder og får Junior Friskiesfor.
"Alle skapninger er like mye verd"

Brukeravatar
lille pote
Superskravler
Superskravler
Sted: Drammen

Legg inn av lille pote » søn sep 16, 2007 11:57 am

De varierer litt fra person til person, jeg begynnte å skifte til vanelig da kattene mine begynnte å nerme seg moden for det.6-8 M bgynnte jg å venne dem til vanelig torrfor for voksene katter. Men før det begynnte jeg å blande aldultforet med kitten for.. slik at de fikk en fin overgang... kanskje gjør det når du selv mener katten din er gammel nok.
Life widought animals,are not a life at all...

Brukeravatar
Svimehue
Kjent fjes
Kjent fjes

Legg inn av Svimehue » søn sep 16, 2007 12:45 pm

Husker ikke helt når mine begynte med vanlig fòr, tipper rundt 5 mnd eller noe jeg..

Brukeravatar
lille my
Superskravler
Superskravler
Kontakt:

Legg inn av lille my » man sep 17, 2007 6:53 am

Jeg pleier å begynne å blande i voksenfor i kittenforet når katt nærmer seg året. Da er den nesten fullt utvokst. Men jeg har nesten aldri brukt kun voksenfor. Det henger sammen med at jeg har pleid å få kattunger nesten hvert år i mai. Da gir jeg kitten til katten når den går drektig og etterpå. Nå får alle tre hos meg Royal Canin babycat (beregnet på kattunger fra 1-4mnd)

Det kan se dyrt ut når du kjøper sekken til RC, men i lengden blir det ikke dyrere :wink:

Brukeravatar
NO_KONA
Superskravler
Superskravler

Legg inn av NO_KONA » man sep 17, 2007 10:55 am

Det er altså helt sant,en sekk med RC har man leeeeenge :D

Brukeravatar
lille my
Superskravler
Superskravler
Kontakt:

Legg inn av lille my » man sep 17, 2007 2:46 pm

Jeg lurer mange ganger på om kattene spiser feil for bare på hekkan. Hos meg er det slik at om jeg setter ut en skål med babycat for og en med voksenfor, spiser Lille My babyforet, mens Nala og Simba spiser voksenforet :shock: :lol: Nå får de stort sett bare babycat for alle sammen, men jeg har noen små rester som var igjen før Lille My ble drektig. Hadde vært veldig greit å fått vekk de posene, så de får litt av det også. Noen som vet hvor lenge RC tørrfor kan være åpnet før det blir dårlig? Lukker selvfølgelig igjen posen etter beste evne etter bruk :wink:

Brukeravatar
NO_KONA
Superskravler
Superskravler

Legg inn av NO_KONA » ons sep 19, 2007 12:21 pm

Vanskelig å si,kommer ann på holdbarhetsdato og ikke minst oppbevaring etter åpning det.
Men etter hva de sier så skal det vist være lett å kjenne om fòret har harsknet eller ikke. Det skal vist være en fæææl lukt. :?

Aner ikke utover det :)

Brukeravatar
lille my
Superskravler
Superskravler
Kontakt:

Legg inn av lille my » tor sep 20, 2007 8:12 am

okei :wink: Jeg lukker posene helt igjen og enten setter noe tungt oppå eller snur posen opp ned for at den skal forbli tett. Posene oppbevares i jevn romtemperatur. Så så lenge holdbarhetsdatoen er fin og kattene spiser det uten motstand, regner jeg med at det holder kvaliteten. Nå har jeg fått vekk to av posene som det bare var litt igjen i. Men jeg har to nesten helt fulle 4 kilossekker som ble åpnet like før Lille My ble drektig. Den ene er kitten så den regner jeg med forsvinner rimelig kjapt når kattungene passerer 4 mnd.

Svar