Noen råd?

Foring og ernæring katt.

Moderatorer: lille pote, TC, Katie

Svar
Brukeravatar
lille my
Superskravler
Superskravler
Sted: Rogaland
Kontakt:

Noen råd?

Legg inn av lille my » tor aug 09, 2007 8:18 am

Er det noen som har råd til hvordan jeg kan "fete" opp katten min litt? Lille My er ikke syltynn, men hun har ikke så mye å gå på heller, så jeg vil at hun skal legge på seg litt. Hun fikk to kattunger for 3 uker siden så de krever også mye næring fra henne.

Hun får Royal Canin tørrfor - fit 32 og kitten så mye hun vil ha. Blander fit32 og kitten fordi hun vil ikke vil spise bare kitten :? I tillegg får hun en pose med hills våtfor nesten hver dag. Hun får våtfor for voksne katter fordi hun har en veldig følsom mage som ikke liker kattungeforet. :? Jeg har prøvd alle butikkforene + iams våtfor, men hun får diare etter en halv pose. Våtforet sluker hun rimelig kjapt. Først slikker hun i seg sausen, tar en liten pause så spise hun resten. Tørrforet går hun og småspiser på hele dagen, men det er ikke så mye det minker. Hadde gjerne sett at hun spiste litt mer. :? Hun er veldig liten til å være en voksen katt. Dyrlegen trodde hun var en kattunge på 8-9 mnd :shock: :lol:

Hun er veldig aktiv. Løper og herjer rundt i leiligheten. Leker med det som kan lekes med. Virker nesten som hun ikke vil ligge i ro, redd for å legge på seg :lol:
Lille My, Simba og Nala - mine gullklumper<3

Brukeravatar
Tigerlilja
Kjent fjes
Kjent fjes

Legg inn av Tigerlilja » tor aug 09, 2007 10:40 am

Er hun ute eller inne katt? Husker ikke helt...

Men jeg syntes også at Tassen var litt for tynn for alderen for en stund siden, og gikk i dyrebutikken. De anbefalte Royal Canin Outdoor. Siden han var så mye ute.. og den fungerte bra for våres del. For å si det sånn, han er ikke så lett lengre:P Må vurdere å blande med noe annet for.

Brukeravatar
lille my
Superskravler
Superskravler
Kontakt:

Legg inn av lille my » tor aug 09, 2007 11:25 am

Tigerlilja skrev:Er hun ute eller inne katt? Husker ikke helt...

Men jeg syntes også at Tassen var litt for tynn for alderen for en stund siden, og gikk i dyrebutikken. De anbefalte Royal Canin Outdoor. Siden han var så mye ute.. og den fungerte bra for våres del. For å si det sånn, han er ikke så lett lengre:P Må vurdere å blande med noe annet for.
Nå er hun kun inne siden hun fikk kattunger for tre uker siden, men vanligvis er hun også mye ute. RC fit 32 er det riktige foret å bruke for katter som er både inne og ute. Jeg har også brukt outdoor en stund, men hun la ikke på seg for det. Tror hun er alt for aktiv til at det er noe som vil bite på henne :lol: Nå for hun en blanding med mer kitten enn fit 32 for å få i seg mer næring. Kattungene krever jo veldig mye av henne. Jeg håper hun blir litt latere og har mer tålmodighet til å ligge i ro når hun blir kastrert om ca to måneder. Kanskje hun legger på seg noen gram da :roll: Når hun var 3-4 mnd gammel var hun rett og slett feit. Hun var kort i lengden så det gikk ut i bredden :lol: Men hun var veldig aktiv og når hun begynte å vokse litt i lengden, jevnet det seg mer ut.

Brukeravatar
NO_KONA
Superskravler
Superskravler

Legg inn av NO_KONA » fre aug 10, 2007 3:07 pm

Hadde det vært min katt hadde jeg tatt dette opp med en dyrelege.
Jeg har selv hatt problem med min mco som er for tynn og er tett fulgt opp hos dyrelegen. Så det blir mitt råd da :)

Brukeravatar
lille pote
Superskravler
Superskravler
Sted: Drammen

Legg inn av lille pote » tor aug 16, 2007 9:57 pm

Harsamme problem med Shagma. henne er veldig tynni forhold til shakira. Men henne er veldig aktiv og spiser masse. Shakira bare ligger og sover og koser seg utenom å spise. Tror at noen er mere aktivere enn andre. Men hørt at kokt fisk kan hjelpe. Sånn som laks osv.. Men ikke testet ut dette selv. Om du kommer over noe som hjelper,tips meg! :) er intressert i å vite det! :)
Life widought animals,are not a life at all...

Brukeravatar
lille my
Superskravler
Superskravler
Kontakt:

Legg inn av lille my » fre aug 17, 2007 6:01 am

Nå får hun RC kitten + at hun spise en del av Nala og Simba sitt - babycat. Det inneholder hvertfall nok næring så for jeg se om hun legger på seg etterhvert. Men den katten har jo ikke ro i baken. Hører hun noen snakker kommer hun pilende selv om hun nettopp sov veldig godt :lol: Hun elsker nå jeg er med henne og leker. Kaster pingpong ballen slik at hun kan fange den :lol:

reptilove
Fersking
Fersking

Legg inn av reptilove » søn aug 26, 2007 6:19 pm

Kanskje dyrlegen har noe slags "oppfetingsfor" du kan blande med? Ellers er jo kjøttdeig (uten salt) og leverpostei (uten løk) fete greier de pleier å like godt da. Ca 40% av kattenes energibehov skal dekkes av fett. (Kun animalske fettsyrer, da de ikke omdanner de vegetabilske selv). Hårball midler av olje kan hindre kattens opptak av visse vitaminer (de fettløselige), så vær evt forsiktig med det.

Svar