Hva du burde gi til katten, når, og hvor mye!

Foring og ernæring katt.

Moderatorer: lille pote, TC, Katie

Svar
Brukeravatar
LillyPoten
Kjent fjes
Kjent fjes
Sted: Kristiansand
Kontakt:

Hva du burde gi til katten, når, og hvor mye!

Legg inn av LillyPoten » fre mar 02, 2012 5:55 pm

Heihei! i dette emne skal jeg si deg hvilket matmerke du burde gi til katten din, og hvorfor det er lurt å gi det, og hvor mye du skal gi den i matskålen. Og når du skal gi h*n det :) Står litt mye, men håper det er god fakta om maten/föringen.

- Du burde gi katten din ordentlig god kattemat. Ikke sånn som du kjøper i butikken får 20 kroner. Men sånn du kjøper på en dyrebutikk til ca.250 kroner. Det er sikkert litt dyrt, men det er lurt siden all den gode næringen en katt trenger er oppi den maten, og den holder uansett veldig lenge, siden katten spiser ikke så mye hver gang siden all næringen gjør at de blir fortere mette. Derfor er min katt veldig slank og fin. Katten din blir også mere aktiv en vanlig. Veldig bra hvis du gir katten din det nå. du skal ha 4 store spise-skjeér med kattemat oppi matskålen til katte, (matskålen til katten er lurest å ha i kjeramikk, eller sølvhard ting jeg har glemt navnet på, hehe! ) Men når du skal gi den, har egentlig ikke jeg noen faste rutiner på, jeg bare legger maten oppi, og har den der hele dagen. (Men noen har sånn at de tar den fram 1 time, tre ganger om dagen.. Men vannskålen må alltid være der. Husk å hell ut vannet hver dag og hell i nytt kaldt vann. Og matskålen ca. 3 ganger i uka ;) Det er ikke noe godt får oss heller å spise mat fra den samme askjetten som vi spite fra i går vel.. nei! heh . Men det var egentlig det, takk for at du leste, og jeg blir veldig glad om du skriver en tilbakemelding :)
Signaturen min: La alle dyr få så mye kos som mulig <3

eesse
Fersking
Fersking
Sted: Steinkjer

Re: Hva du burde gi til katten, når, og hvor mye!

Legg inn av eesse » tir sep 25, 2012 2:47 am

Hei! Tenkte bare å ha med at katta liker aller best rennende vann eller friskt nytt vann. Dette er fordi at opprinnelig så måtte katta klare seg selv og er veldig nøye på å ikke bli syk av vannet fordi da kan den bli syk, fordi rennende vann ute i naturen er mer rent enn det som står i ro.
Kan være lurt å bytte vannet flere ganger om dagen om en merker at katta drikker veldig lite :)

I tillegg så liker kattene best å drikke og spise fra "flate" fat uten store kanter, slik at følehårene ikke kommer borti kanten.

:)
Hilsen Elisabet, Iris og Ive

Harlequin
Fersking
Fersking

Legg inn av Harlequin » man okt 08, 2012 1:08 pm

Vet noen om det er ok å blande tørr- og våtfôr for katten? altså, jeg pleier å gi våtfôr annenhver dag, uten noen særlig grunn, mora mi gjorde det sånn, så jeg bare fortsatt.

Når det gjelder vann - dyrlegen vår sa at hvis du har en kastrert hannkatt, så burde du gi ham bare renset vann, med så lite kalsium som mulig, fordi kroppen til hannkatter som er kastrerte, mister en del muligheter å bearibeide den!

thomasjojo
Fersking
Fersking

Legg inn av thomasjojo » fre des 28, 2012 1:28 am

katter skal ikke ha tørrfor. men våtfor som inneholder mye proteiner, noe fett og lite karbs.

mao ord så likt som mulig det de ville spist i naturen når de fanger maten sin selv.

rått kjøtt, kyllingvinger feks, ja med bein og skinn er bra, osv. les mer på http://www.catnutrition.org/index.html og catinfo.org

på tide folk begynner å ta kattehold seriøst.

YoshiMic
Fersking
Fersking

Legg inn av YoshiMic » man des 31, 2012 3:10 am

Min har alltid en skål tørrfôr stående. Den bare står der å ser kjip ut.. Har kjøpt Orijen nå i to omganger, katten likte det, men når den ene posen ble tom og jeg måtte ty til litt av wiskasrestene, så kastet den seg over wiskasen, hva slags smakstilsetninger driver de med hos wiskas?! Det blir mindre og mindre tørrfôr på Yoshimitzu nå som vi går over til den riktige kattedietten, nemlig carni, Den er carnivore(kjøtteter) og den har aldri spist en gulerot før menneskene stappet det inn i en tørrfôr brikke. Tørrfôr er vel på likhet med cheesedoodles og sånn fyllmasse man sikrer bilglass under transport med..
Orjien "knuser" også de fleste store der ute som f.eks royal canin, hills og eukenuba( som har noe av det dårligste matinnholdet til katten din, sånn om du ikke har lest på pakken selv ) og ris?? Ingen katter skal ha hverken ris eller hveteprodukter. Eller taurin.. Uff. Enig med thomas, katt skal ikke ha tørrfôr. Jeg skammer meg over å ha gitt wiskas til mine tidligere katter..

Til daglig får pus en kyllingfilet og en filet eller firkant med kokt sei. Snart skal jeg begynne å lage lapskaus til Yoshi. Den har ikke begynt å miste pels, ingen skader i tenner eller tannkjøtt, pelsen er fortsatt like silke. Den er fortsatt en gal burgal. Jeg skal også begynne en blågg(liker ikke ordet blogg, får rosabloggertanker med en gang :roll: ) med alt om Yoshimitzu. Da fra mat til hva han har på seg til daglig. Ja, det var en tull. Men mat skal det bli :-) Kattemat altså. :lol: //Takk for linkene, thomasjojo
Katten er ikke en julegave, den er et helt liv.

Svar