Annonser:

Zooper

Finnes det antibiotika uten smak?

Diskusjonsforum for kattens sykdommer og helse.

Moderatorer: lille pote, TC, Katie

Finnes det antibiotika uten smak?

Innlegg Herjar1 » Søn Jul 25, 2010 9:03 pm

Som det står i topic så lurer jeg på om det finnes antibiotika uten smak for katter.
Nå for tiden bor jeg alene, og katten kommer tilstadighet i slåsskamp med andre katter, og nå 3-4 ganger de siste månedene har katten kommet haltende inn, det er som regel i "armhulen" på katten som er betent. Jeg rekner med det må være klør ifra den andre katten som gir katten vår betennelse. Katten blir som regel veldig slapp, og jeg må innom til dyrlegen for å få resept på antibiotika til katten. Når vi var 2 her hjemme kunne en holde katten og den andre prøve å stappe sprøyten med antibiotika imellom tennene på katten, men tilogmed da var dette vanskelig, siden katten får helt panikk når jeg kommer med sprøyten.

Nå når jeg er alene må jeg snike meg innpå katten når han sover for å prøve å gi han dosen, men dette går også sjeldent, så føler jeg det er feil å lure katten når han ligger å sover på denne måten.

Om det ikke finnes antibiotika uten smak, er det noen tips hvordan jeg kan gi katten dosen med antibiotika uten den vrir og vrenger seg til jeg ikke klare holde den?

Mvh Vidar
Herjar1
Fersking
Fersking

Re: Finnes det antibiotika uten smak?

Innlegg lille my » Man Jul 26, 2010 6:51 pm

Det vet jeg ikke. Har bare brukt antibiotika en gang til kattene mine, da fikk jeg tabletter. Kanskje dette kan være noe? Hør med dyrlegen din.

Hvis ikke er det enn god ide å pakke inn katten i et laken eller stort teppe, slik at alle labbene er fanget. På denne måten kan ikke katten spratle og klore deg. Det ser litt makabert ut, men katten må tross alt få i seg medisinen sin. Jeg måtte gjøre det hver dag med Nala når hun hadde tannkjøttbetennelse. Katten likte det ikke, men forholdt seg likevel mye roligere enn dersom hun ikke var innpakket. Nesten som hun forsto at hun ikke kom noen vei og at jeg bare ville hjelpe henne.
Lille My, Simba og Nala - mine gullklumper<3
Brukerens avatar
lille my
Superskravler
Superskravler

Innlegg Tonny » Tor Jul 29, 2010 1:29 am

Dumt spørsmål fra meg kanskje, men er det ikke mulig å blande antibiotikaen i kattematen?
Hjemmeside til ditt dyr eller firma? Klikk her.
Brukerens avatar
Tonny
Fersking
Fersking

Innlegg lille my » Tor Jul 29, 2010 9:07 pm

Tonny skrev:Dumt spørsmål fra meg kanskje, men er det ikke mulig å blande antibiotikaen i kattematen?

Det er ikke alltid like lett. Katter har en utrolig luktesans og noen ganger virker det nesten som de forutser at det er medisin i maten. Resultatet er at de ikke spiser maten med medisin i. Det er verdt et forsøk, men ikke ha for store forhåpninger om å lykkes. Jeg klarer ikke å få mine til å spise ormetabletten med kjøttsmak en gang, hverken med eller uten mat. Gir jeg de litt tørrfor, spiser de foret og lar tabletten ligge igjen. Dersom de er så uheldige å få tabletten i munnen, spytter de den fint ut igjen og spiser videre på maten. Har også forsøkt å knuse tabletten å blande med leverpostei som lukter sterkt og melk som kattene er svært glad i, men heller ikke det fungerer. De får i seg litt av tabletten, men ikke tilstrekkelig. Så her i gården går det på den harde måten. Holder katten og legger tabbisen langt bak på tungen, og stryker de forsiktig på halsen slik at katten bare MÅ svelge den ned. Det hele er unnagjort på få sekunder.
Lille My, Simba og Nala - mine gullklumper<3
Brukerens avatar
lille my
Superskravler
Superskravler

Gå til Sykdom og helse

Beslektede emner

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Annonse:

Innholdet og designet på denne siden er beskyttet i henhold til norsk lov om opphavsrett. Kontaktperson: Tonny Kluften.
Annonsere? - Om Dyresiden.no - Kontakt - Bytt startside - Legg til i favoritter - Link til Dyresiden.no
Design og publiseringsløsning fra QTSystems