Ny kanin!

Diskuter generelle dyresaker.

Moderatorer: lille pote, TC

Svar
lottamin
Fersking
Fersking

Ny kanin!

Legg inn av lottamin » ons okt 17, 2012 7:24 pm

Hei! Jeg har en hunnkanin på to år, og ønsker å kjøpe en kanin til, som kan holde henne med selskap. Jeg har hørt at det kan være problematisk å flytte inn en kanin til en annen med mindre de har vokst opp sammen. Derfor lurer jeg på hvordan jeg på best mulig måte kan gjøre dette. Burde jeg skaffe en hann eller en hunn? Jeg vet at det ikke er spesielt lurt å bare sette en fremmed kanin inn på en annen kanins territorium, men hva synes dere er den beste måten å introdusere dem for hverandre på? Og hva gjør jeg om de rett og slett ikke kan bo sammen?

Brukeravatar
ZakuraRabbit
Superskravler
Superskravler

Re: Ny kanin!

Legg inn av ZakuraRabbit » tor okt 18, 2012 6:07 am

Først bør begge to kastreres. Hunnkaniner kan fort bli gretne i brunst og innbilte svangerskap (som fort kan skje om hun deler hjem med en kastrert hannkanin) derfor begynner ofte burvenninner, selv dem som har bodd sammen hele livet, å sloss når de er 6-12 måneder gamle.

De trenger mye plass, jeg vil nesten gå så langt som å si at at to kaniner ikke kan dele bur, de bør ha en permanent luftegård eller være frittgående i huset.

Introduser dem på nøytralt område, dvs et sted ingen av dem har vært før.
Ikke bli redd om de jager hverandre og sloss i begynnelsen, de må få sjansen til å etablere en rangordning. Når de har begynt å roe seg kan du prøve å sette dem sammen der de skal bo.

Husk at kaniner som er bondet bør ikke skilles over lengre tid, ellers kan det hende du må bonde dem på nytt. Ta med begge kaninene om du skal til dyrlegen foreksempel, dette vil også gjøre dem mindre stresset.

Angående hva som er best å kjøpe er det mye individuelt. Jeg vil anbefale deg å sjekke med din lokale dyrebeskyttelse. De har ofte kaniner inne som allerede er kastrert og de kan også være til hjelp med bonding.
Bilde
Bilde

Svar