Han hun det bra?

Diskuter generelle dyresaker.

Moderatorer: lille pote, TC

Svar
godteri97
Fersking
Fersking

Han hun det bra?

Legg inn av godteri97 » fre apr 29, 2011 8:37 pm

Hei, jeg skaffet meg to dverghamstere for ca. 1 måned siden. En hann og en hunn, fra forskjellige kull.

Jeg bestemte meg for å sette de sammen, for å senere få et kull Men i forje uke, merket jeg at de to begynte å krangle litt. Så derfor skilte jeg de og tok opp hver hamster, for å undersjøke om det var noe galt.
Hannen var helt fin, men hunnen blødde på ene bakbenet. Men i går merket jeg at hun begynte å bli hoven på den ene framfoten også så derfor fjernet jeg det andre som kunne være årsaken.

- Hva skal jeg gjøre?
- Kan en hamster leve godt med bare to ben?
- Går det bra om hun får kull?

Brukeravatar
ZakuraRabbit
Superskravler
Superskravler

Re: Han hun det bra?

Legg inn av ZakuraRabbit » fre apr 29, 2011 10:29 pm

Hva mener du med "fjernet?" Ta med det stakkars dyret til dyrlegen straks!

Avl er ingenting man burde leke med, du burde ikke latt hamsterne stå sammen ellers kan det godt gå sånn som det nettopp gikk. Vær så snill å prøv å lær MASSE om hamsteravl før du setter i gang med noe sånt igjen. Det kan ende med døden for både mor og barn om noe går galt.

Selv om hamsterne er fra forskjellig kull betyr ikke det at de egner seg til avl. Hvilken art er de? Er de SAMME art? Dette er faktisk ganske viktig, forskjellige arter kan som regel ikke parre med hverandre og vil heller trolig drepe hverandre. Campbell og vinterhvit kan parres men det anbefales ikke da hybrider kan ha nedsatt fruktbarhet og helse.
Hvor gamle er de? Er de faktisk voksne? Og er du sikker på at de ikke rett og slett er for gamle til å få kull?
Vet du noe om slekta til disse to? Om det finnes sykdommer eller defekter i slekta f.eks? Det er ikke sikkert du merker det på dine hamstere, men det kan slå ut i avkommet.
Bilde
Bilde

Svar