Lurer du på hvordan du skal lage en logo til dyrebloggen din, da bør du lese dette. Det er nemlig ganske viktig å lage en passende logo, spesielt om målet ditt er å få lesere til bloggen! Logoen er jo kjennetegnet til bloggen som gjør at leserne dine vil komme tilbake til deg for å lese om dine opplevelser med dyra dine.

Men det skal sies at en logo alene ikke trekker lesere til bloggen, man må også ha godt innhold. Logoen representerer faktisk et førsteinntrykk, og man kan tenke tilbake til da man ble forelsket første gang i ungdommen. Var det ikke et flott smilende ansikt, bølgete hår og noen fyldige lepper som gjorde deg forelsket? En logo til dyrebloggen fungerer på samme måte.

Det finnes mange profesjonelle firmaer som hjelper deg med å lage logo. Du bør kontakte dem for å utvikle logo hvis du ønsker et profft utseende på den.

Men hva bør en logo som pryder framsiden på en dyreblogg se ut? Man kan si at det noen bestemte faktorer som man bør ha klart for seg:

  • Hva er målgruppen?
  • Hva slags dyreblogg er det?
  • Hva vil man oppnå?

Man kan se for seg at dersom målgruppen er jaktfolk av menn i 40-50 årene, så vil logoen helt sikkert være annerledes enn om dyrebloggen din skal treffe tenåringsjenter som liker chihuahua!

Det er anbefalt å ha sterke kontrastfylte farger om man lager en blogg som skal treffe et segment av tenåringer som liker små hunder, mens man kanskje skal satse på litt mer trygge duse natur farger om det er menn med jakthunder som skal lese dyrebloggen.

Hva annet bør man tenke på

Dyrebloggen din er ditt store prosjekt, fordi du er vanvittig glad i katter og har flere katter selv. Det er naturlig å ha en logo som omhandler katter, ting som kjennetegner katter, skrift med katt, design av en eller flere katter også videre. Det blir fryktelig dumt å bruke det engelske ordet ”canin” fordi man elsker kaniner og livet på gården. ”Canin” betyr på norsk hund. Man må derfor gjøre grundig arbeid først.

Lager man en dyreblogg kun for seg selv, kan man jo designe hvilken som helst logo, men om man vil ha ett varemerke som mange vil både kjenne igjen og trykke til sitt bryst, må en logo ha en rekke trekk som gjør at den blir perfekt for dyrebloggen. De tre hovedtrekkene er at den bør være:

  • Enkel og unik
  • Fargerik og bilder
  • Beskrivende

En logo bør være enkel, og med det betyr det at den ikke må være for abstrakt eller misvisende. Det er ikke lurt å blande inn alt for mange detaljer som kanskje likevel vil forsvinne i helheten. En unik logo gjør at du skiller deg ut med din dyreblogg og kan få mange tusen lesere.

Det er enkelt å se at farger spiller en viktig rolle, spesielt om de brukes rett. Det kan høres enklere ut enn hva det er, men tenk på hvor dyret kommer fra, hvilke omgivelser den er i, om det er et inne- eller ute-dyr og prøv å finn farger som symboliserer de forskjellige tilstandene. Det er også lurt å ha bilder av dyr i eller i nærheten av logoen, slik at man blir fanget av den første siden.

Beskrivende

Det kan være viktig at logoen er beskrivende. Et helt enkelt eksempel er hest.no med bilde av en tegnet hest ved siden og underskriften: -der hestefolk møtes! Det er liten tvil om hva og hvem siden er for. Men det er likevel ikke sagt at dette er noen fasit. Det er også mulig å gå helt bananas og gjøre stunt med logoen sin, men hvorvidt den da vil lykkes er vanskeligere å si noe om. En slik motsatt taktikk kan vise seg å bli en gullgruve om man fyller på med fantastiske bilder og spennende innhold.

Hvem som skal lese bloggen?

Det er ingen tvil om at dyreblogger er i vinden, men når man skal lage logo til en dyreblogg, må man tenke på hvem som skal lese bloggen, hvilket dyr man blogger om, og hva man vil oppnå. Deretter må man prøve seg fram med design, skrift, farger slik at lesere forbinder den med dyrebloggen.